Jättesatsning på knutpunkter i elnätet i Dalarna

Ellevio tar nu ett rejält krafttag för att förbättra elnätet i Dalarna. Tre viktiga stationer totalrenoveras och totalt handlar det om investeringar på cirka 130 miljoner kronor.

Mycket av det elnät vi har i Sverige i dag byggdes på 1960- och 70-talen. Trots löpande investeringar har mycket av elnäten och dess komponenter nått sin pensionsålder. Därför gör Ellevio den största satsningen i modern tid på sina elnät, med investeringar på totalt drygt 9 miljarder fram till och med 2019. I Dalarna handlar det om projekt för cirka 600 miljoner. De största enskilda projekten i Dalarna är ombyggnationen av tre viktiga knutpunkter; Rättvik (Massarbäck), Mora och Falun. Stationerna fungerar som nav i nätet och förser inte bara våra 35 000 hushållskunder med el, utan även industrier och kunder hos andra lokala elnätsföretag. Projekten pågår redan nu, men byggarbetet startar på allvar under våren 2017.

- Vi byter ut transformatorer, skydds- och kontrollutrustning och bygger även nya stationsbyggnader i Mora och Rättvik, berättar Anders Ekberg som är ansvarig för investeringar på Ellevios regionnät.

- Stationerna transformerar elen från 130 kV till 50 kV och har stor påverkan på elförsörjningen i området. När vi är klara kommer vi ha förbättrat arbetsmiljön och säkerheten, minskat risken för strömavbrott och minskat behovet av framtida underhåll, säger Ekberg.

- Det är en väldigt spännande resa vi har framför oss. Nu bygger vi framtidens elnät, så att de som bor och arbetar i Dalarna har ett tryggt elnät även i framtiden, avslutar Anders Ekberg.

En bra bit på väg

Just nu pågår flera andra stora elnätsprojekt runt om i Dalarna. Ellevio bygger bland annat om större stationer i Borlänge, Nås, Äppelbo, Dala-Järna och Dala-Floda samt att vi även förnyar 50 kV-ledningen mellan Rättvik och Tibble. Där handlar det om projekt för totalt cirka 100 miljoner kronor. Stationen i Nås är nyligen färdig och stationerna i Äppelbo och Dala-Järna samt ledningen mellan Rättvik och Tibble kommer vara klara under december. Domnarvet och Dala-Floda kommer vara klara under 2017.

Parallellt pågår också ett antal större vädersäkringsprojekt, där vi river oisolerade luftledning och ersätter med kablar i marken. Bland annat pågår arbete i Orsa, Hansjö, Lövnäs-Särnstugan och i Gesunda.

ellevio.se/projekt kan man följa många av våra kommande, pågående och avslutade projekt.

Information om stationerna

Mora
Investering: ca 50 miljoner
Vi ökar kapaciteten i stationen med en större transformator.
Vi sätter in utrustning som ger bättre omkopplingsmöjligheter och därmed mindre risk för strömavbrott.
Ny byggnad med kontroll- och skyddsutrustning

Massarbäck
Investering: ca 35 miljoner
Vi byter ut befintlig 63 MVA transformator
Ny byggnad med kontroll- och skyddsutrustning.

Falu Västra
Investering: ca 40 miljoner
Vi byter ut befintlig 63 MVA transformator

Jonatan Björck, pressansvarig Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 910 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Hösten 2015 inledde Ellevio sitt största investeringsprogram någonsin för att möta nuvarande och framtida krav och förväntningar på elnätet. 2016-2019 ska företaget investera över nio miljarder kronor i ett modernare, mer vädersäkert och kapacitetsmässigt starkare elnät för kunderna.

Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av  Tredje AP-fonden, Folksam,  Första AP-fonden och Borealis Infrastructure Management. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.