Lägesrapport från Ellevio: Stormen Helga kl 15

Under fredagsförmiddagen drog stormen Helga in över Sverige. Den har under dagen rört sig inåt landet och skapat strömavbrott på flera håll. Vid 15-tiden var totalt cirka 10 700 av våra kunder utan ström.

Av Ellevios nätområden är det framför allt Halland, Bohuslän, Värmland och Skaraborg som har påverkats av stormen Helga, med strömavbrott som följd. Vindstyrkor på cirka 30 m/s har gjort att träd och grenar har fallit över ledningarna. Totalt är ett 80-tal personer ute och arbetar i nätet med ett stort antal fel och kommer fortsätta till sent ikväll. Arbetet återupptas tidigt imorgon bitti.

Vid kl 15 var läget:

Halland: ca 950 kunder
Bohuslän: ca 1350 kunder
Skaraborg: ca 2800 kunder
Värmland: ca 4200 kunder
Örebro: 1400 kunder

– Det är, så länge det blåser, svårt att bedöma när alla kunderna kan få strömmen tillbaka. Vi måste vänta in att vinden mojnar innan vi kan få en helhetsbild. Den senaste prognosen säger att vindarna ska avta vid 17-tiden, säger Thomas Saubach, driftansvarig på Ellevio.

Följ det aktuella driftläget i vår driftwebb, ellevio.se/stromavbrott.

På ellevio.se/sms kan man läsa mer om vår tjänst för strömavbrottsavisering via sms och e-post.

Jonatan Björck, pressansvarig 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 900 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 2000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3 (20%), det kundägda företaget Folksam (17,5%) som erbjuder försäkringar och pensionssparande, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 (12,5%) och kanadensiska Borealis Infrastructure Management (50%) som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.