Lägesrapport från Ellevio: Stormen Helga lördag kl 19

Lagningsarbetet efter stormen Helga har fortsatt under dagen och många kunder har fått strömmen tillbaka. Vid 19-tiden var 343 kunder utan ström.

Vi har under dagen lagat en stor mängd högspänningsfel, det vill säga fel som berör fler kunder, och har också kunnat gå vidare med lågspänningsfelen, där varje fel berör färre kunder. Arbetet har gått enligt plan och de allra flesta kunderna kommer att få strömmen tillbaka innan natten. För några kan det dock dröja till imorgon söndag innan strömmen är tillbaka. Det finns framför allt några områden mellan Vänern – Vättern – Örebro där det har fallit ett stort antal träd både på vägar och i skogen, viket gör att det är svårt att ta sig fram till felen. Det är också många träd att ta bort från ledningarna och på en del ställen har ledningar gått av.

Enligt SMHI kommer att vara fortsatt blåsigt under helgen och även om vindarna inte ska nå stormstyrkor så kan det uppstå nya strömavbrott så länge det blåser.

Vid kl 19 var läget följande:
Halland: 4 kunder
Bohuslän:  8 kunder
Skaraborg:  249 kunder
Värmland: 19 kunder
Örebro: 63 kunder

– Lagningsarbetet har löpt på bra under dagen . De allra flesta av våra kunder kommer att få strömmen tillbaka under lördagen, medan ett fåtal tyvärr kan få vänta till söndagen. Vi har många montörer som är ute och lagar fel och de kommer att vara igång till framåt 22-tiden ikväll, för att sedan återuppta arbetet tidigt imorgon bitti igen, till dess alla kunder fått strömmen tillbaka, säger Thomas Saubach, driftchef på Ellevio.

Följ det aktuella driftläget i vår driftwebb, ellevio.se/stromavbrott.

På ellevio.se/sms kan man läsa mer om vår tjänst för strömavbrottsavisering via sms och e-post.

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 900 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 2000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3 (20%), det kundägda företaget Folksam (17,5%) som erbjuder försäkringar och pensionssparande, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 (12,5%) och kanadensiska Borealis Infrastructure Management (50%) som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.