Lägesrapport från Ellevio: Stormen Helga söndag kl 09

Det fortsätter att blåsa i våra områden och tyvärr har det inträffat nya fel under natten. I natt vid 01-tiden var ca 350 kunder utan ström, men på grund av nya fel var antalet vid 09-tiden ca 1400. Reparationsarbetet är nu i full gång igen och fortsätter hela dagen fram till sent ikväll.

Enligt SMHI kommer det att vara fortsatt ordentligt blåsigt under dagen. Vi fortsätter därför att ha ökad beredskap i Värmland, Skaraborg på västkusten och i Hälsingland.

- Reparationsarbetet fortsätter under dagen. Vi har lagat alla högspänningsfel som inträffade när stormen Helga drog in över våra områden, det vill säga fel som berör många kunder. Vi jobbar nu med lågspänningsfelen där varje fel berör färre kunder. Arbetet kan nu upplevas ta längre tid, eftersom varje fel som repareras endast ger strömmen tillbaka till en eller ett fåtal kunder. Vi fortsätter ändå lika intensivt som tidigare under helgen. Samtidigt kan nya fel tillkomma så länge det blåser kraftigt, säger Thomas Saubach, driftchef på Ellevio.

Vid kl 09.30 var läget följande:

Halland: 4 kunder
Bohuslän:
24 kunder
Skaraborg:
722 kunder
Värmland: 594 kunder
Örebro: 71 kunder

Följ det aktuella driftläget i vår driftwebb, ellevio.se/stromavbrott.

ellevio.se/sms kan man läsa mer om vår tjänst för strömavbrottsavisering via sms och e-post.

Varning för strömförande ledning

Vi varnar allmänheten för att gå nära ledningar som hänger lågt eller ligger ned på marken, eftersom dessa fortfarande kan vara strömförande. Information om lågt hängande eller nedfallna elledningar kan lämnas till vår felanmälan på tfn 020-44 11 00.

Avbrottsersättning

Kunder som  varit utan ström längre än tolv timmar har rätt till avbrottsersättning.  Avbrottsersättningen betalas ut automatiskt, läs mer på ellevio.se/stromavbrott.

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 900 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 2000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3 (20%), det kundägda företaget Folksam (17,5%) som erbjuder försäkringar och pensionssparande, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 (12,5%) och kanadensiska Borealis Infrastructure Management (50%) som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.