Nya elnätsabonnemang för hus och småföretag avlastar elsystemet

Vid årsskiftet inför Ellevio en ny abonnemangsform för samtliga villakunder och mindre företag. Med effektabonnemang, eller effekttariffer, ska elanvändningen jämnas ut över dygnet och på så sätt minska belastning i näten under dygnets effekttoppar. Reformen ska genomföras av alla nätbolag senast 1 januari 2027.

- Elanvändningen ökar dramatiskt i framtiden och elnäten måste användas mer effektivt. Med effektabonnemang undviker vi trängseln i näten och kunden får en mer rättvisande elnätsavgift, säger David Bjurhall, chef för pris- och regleringsfrågor på Ellevio.

Enligt en kartläggning från Ellevio/Sweco väntas elanvändningen i Sverige mer än dubbleras de kommande 20 åren. Behoven gör att investeringar i både elproduktion och elnät måste öka dramatiskt. För att öka kapaciteten i näten och förlänga livslängden på existerande nät måste elkunder därtill bli mer effektiva med hur elen används.

Myndigheten Energimarknadsinspektionen har därför bestämt att samtliga nätföretag i Sverige ska införa så kallade effektabonnemang för kunder med säkringstorlek mellan 16A och 63A senast 1 januari 2027. Det omfattar således de flesta hus- och villaägare samt mindre företag. Övergången till effektabonnemang syftar till att utnyttja näten bättre, klara elbehoven och hålla nere kostnader.

- Det är som rusningstrafik: på morgonen när alla ska till jobbet blir det köer och trögt i trafiken, samma sak på eftermiddagen när alla ska hem. På liknande sätt kan elnätet bli överbelastat när folk använder elen samtidigt. Kan vi med prissignaler styra en del av elanvändningen till tider med mindre tryck vinner både samhället och plånboken, säger David Bjurhall.

Idag betalar kunderna för den sammanlagda mängden el man använder över en månad. Den nya prismodellen utgår istället från att kunden betalar för snittet av de tre timmar effektuttaget varit som högst en månad. På så sätt blir det möjligt att påverka kostnaden under hela månaden, och kunden betalar för hur mycket effekt man använder och hur man nyttjar näten.

- Ett riktmärke är att försöka förlägga det som kräver mest el, som uppvärmningen och elbilsladdning, till kvällar när belastningen på elnäten är mindre. Mellan kl 22 på kvällen och kl 6 på morgonen är det mindre tryck i näten, och då räknas bara halva effekttoppen och priset halveras.

För den som sprider ut eller flyttar elanvändning kan elnätskostnaden bli lägre, och motsatt om man använder mycket el samtidigt som alla andra.

- På så sätt blir elnätsfakturan mer rättvis, det frigörs kapacitet i elsystemet och vi kan använda näten bättre och längre. Om vi hjälps åt att effektivisera vinner alla på det, säger David Bjurhall.

Abonnemanget utgår från en modell rekommenderad av Energimarknadsinspektionen, och Ellevio är först ut av de stora nätföretagen att införa abonnemangsformen. Omkring en halv miljon kunder med abonnemang Enkel och Tid får nya Effektabonnemang från den 1 januari 2025. Lägenhetskunder omfattas inte av abonnemangsförändringen.

Införandet av effekttariffer vid årsskiftet sammanfaller med en planerad prishöjning på i genomsnitt sex procent. Den genomförs till följd av inflationen, dyrare komponenter och stora satsningar på att förstärka elnätet.

Tre tips till hushåll med effekttariffer:

• Förstå dina effekttoppar
    Det första du kan göra är att försöka förstå ditt effektbehov. På Mina sidor kan du se din elanvändning timme för timme. När har du dina effekttoppar, det vill säga vilka timmar behöver du mest el?
  • Sprid ut elanvändningen
    Många av de apparater som drar mest el kan användas vid olika tidpunkter istället för på samma gång. Det kräver lite planering, men är oftast enkelt att göra. Genom att inte köra alla saker där hemma samtidigt - diskmaskinen, tvätten och spisen med mera – kan du spara pengar. Kan du sprida ut användningen av elslukande apparater minskar kostnaderna.
  • Styr om elslukarna till efter 22
    Hushållens största elslukare är uppvärmning och elbilsladdning. Kan du ladda bil över natten på en lägre effekt och styra uppvärmningen till efter 22 kommer du undan med halva priset.

Jesper Liveröd, presschef Ellevio
jesper.liverod@ellevio.se

Ellevios pressjour dygnet runt:
020-202062
press@ellevio.se