Nytt elnät när Ellevio satsar i Hova

Boende kring Hova kan se fram emot rejäla förbättringar i infrastrukturen under det kommande året. Ellevio gräver ner cirka 24 kilometer ledning i en satsning för cirka 10 miljoner kronor.

Det är området vid Fagerlid, strax sydväst om Hova, som nu får ett vädersäkrat elnät. Kunderna har haft en del problem med strömavbrott som har orsakats av oväder och fallande träd. De problemen byggs nu bort när oisolerad luftledning byts ut mot 24 kilometer isolerad kabel som antingen grävs ner eller hängs upp i stolpar. 14 nya nätstationer kommer också sättas upp i området. Totalt är det ett hundratal kunder som nu får ett förbättrat elnät.

- El är en förutsättning för att vardagen ska fungera och i och med de här satsningarna minimerar vi risken för strömavbrott hos våra kunder, säger Ove Levein som är områdesansvarig på Ellevio.

Entreprenörer i projektet är One Nordic AB.

Projektet i Hova är en del av den stora satsning på elnätet som Ellevio nu gör. Under de kommande åren ökar investeringarna rejält, från dagens nivå på cirka 1,6 miljarder per år upp till cirka 3 miljarder kronor per år. Satsningarna handlar framför allt om att öka kapaciteten och förnya elnätet i Stockholmsområdet och fortsätta vädersäkra nätet på landsbygden.

ellevio.se/projekt visas många av de större projekt som avslutats, pågår eller planeras i Ellevio områden.

Jonatan Björck, pressansvarig Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 900 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 2000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3 (20%), det kundägda företaget Folksam (17,5%) som erbjuder försäkringar och pensionssparande, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 (12,5%) och kanadensiska Borealis Infrastructure Management (50%) som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.