Av kvinnor - för kvinnor

Ny stor satsning från Ellos tacklar samhällsnormer och kroppsideal

Ellos lanserar ytterligare fem filmer under Made by Women – kampanjen skapad av kvinnor, för kvinnor. Med Tove Styrke, Elaine Eksvärd och Ellen Bergström i spetsen lyfter årets storsatsning de värdegrundande frågor som genomsyrar Ellos dagliga arbete. Där förra årets succé-kampanj med Molly Sandén slutade, tar dessa fem filmer vid. Med fortsatt stort fokus på kroppsideal vävs fler ämnen in och filmerna ställer sig frågan: vad innebär det, egentligen, att vara kvinna?

Ellos arbetar aktivt med att ta ansvar för den bild de som modeföretag förmedlar om och till kvinnor. Tillsammans med initiativet #equallywomen fokuserar kampanjen Made by Women helt på just det arbetet och det budskapet.

Årets filmer handlar om fyra kvinnor och representerar något som kan vara en typisk dag i en kvinnas liv. Hösten 2020 vände sig Ellos till sina kunder och bad dem beskriva situationer de stöter på i sin vardag, händelser som man i stunden kanske inte reflekterar särskilt mycket över men som på många sätt begränsar, fångar och ramar in kvinnoskapet. Det som skickades in blev sedan underlaget för manuset till filmerna, som skrevs av Ellos egna manusförfattare.

I filmerna dyker ett antal välkända ansikten och röster upp. Tove Styrke gör årets tolkning av Ellos låt Walk with me och syns med sin musikvideo i en av filmerna. Manuset i den stora, övergripande filmen läses upp av Elaine Eksvärd, som också spelar sig själv i samma film. Andra profiler som spelar sig själva är komikern och skådespelaren Ellen Bergström, författaren och entreprenören Siduri Poli, Ida och Sofie från Ångestpodden och TV-kocken Markiz Tainton, för att nämna några. Flera av profilerna kommer, under kampanjens gång, återkomma med egna inslag, där de tolkar kampanjbudskapet och presenterar det i sina egna format.

”Made by Women är vårt sätt att lyfta frågor kring kvinnoskap och kroppsideal. De frågorna genomsyrar allt vi gör på Ellos, i stort och smått, och här kan vi verkligen lyfta det budskapet. Vi vill med det här initiativet bryta trenden i det kommersiella narrativet om kvinnor, det är dags för oss i modebranschen att sluta redigera och retuschera kvinnors kroppar och berättelser för att istället låta oss vara precis så som vi är”, säger Anna Westlund, Creative Director på Ellos.

Lanseringsdatum för kampanjen är den 8:e mars. Filmerna kan hittas på Ellos site, Youtube-kanal och Instagram.

För mer information, vänligen kontakta:

Kampanjbilder: https://we.tl/t-RQtj1m8rJA