Ellos uppmärksammar återigen kvinnofrågor i andra upplagan av Ellos Awards

Asabea Britton, Molly Hammar, Elaine Eksvärd och Karin Kajjan Andersson utgör juryn i årets Ellos Awards. För andra året i rad drar Ellos i gång den digitala galan som hyllar kvinnor som upplöser tabun kring kvinnofrågor, främjar kvinnligt entreprenörskap, vidgar skönhetsidealen och skapar mer plats för kvinnor i samhället. Prisutdelningen är en del av initiativet #equallywomen, en satsning från Ellos som ständigt utmanar bilden av vad kvinnlighet är.

2020 var startskottet för Ellos Awards och nu, ett år senare, är det dags igen. Årets jury består av Asabea Britton, Molly Hammar, Elaine Eksvärd och Karin Kajjan Andersson – deras uppgift är att utse fyra pristagare som alla, på olika sätt, genom sina sociala medier bidragit till att skapa en mer jämställd, inkluderande värld. Den digitala galan är en del av Ellos initiativ #equallywomen, en satsning som genom olika nedslag hyllar och lyfter kvinnor och utmanar bilden av vad kvinnlighet är.

”Som en stor modeaktör med kvinnor som målgrupp är det viktigt för oss att ifrågasätta och utmana bilden som branschen ofta målar upp om oss kvinnor. Att anordna Ellos Awards som en del i det arbetet är lika viktigt som det är inspirerande. Förra året nominerades så många kvinnor och deras arbeten, bara det gjorde att många nog fick upp ögonen för vad kvinnor faktiskt gör för andra kvinnor”, säger Anna Westlund, Creative Director på Ellos.

Ellos Awards består av flera delmoment. I det första kunde vem som helst gå in och nominera en eller flera kandidater till fyra olika kategorier: Women for Liberation, Women for Entrepreneurship, Women for Body Positivism och Women for Equality. När nomineringen stängde den 5 december satte sig juryn ner tillsammans med representanter från Ellos och valde ut 15 kandidater per kategori som nu gått vidare till röstningen. Också det här momentet är öppet för alla och när röstningen är klar plockar juryn ut 4 pristagare, en per kategori, baserat på dels antalet röster och dels på det arbete som kandidaten utfört under 2021. Och pristagarna? De presenteras på Ellos hemsida den 21 december.

Ellos Awards lanseras i samarbete med organisationen Kvinna till Kvinna som verkar i flera olika länder för kvinnors rättigheter. För varje röst Ellos får in skänker de 1 kr till kvinnorättsorganisationen, upp till ett värde av 100 000 SEK – så gå in och rösta på de du tycker förtjänar att hyllas lite extra!

För mer information, vänligen kontakta:

Ellos är en ledande e-handelsaktör för mode, hem och skönhet i Norden. Varumärket Ellos är välkänt och vi har cirka 1,6 miljoner aktiva kunder. I nära relation med våra kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva erbjudanden. På ellos.se hittar du över 400 varumärken för den moderna kvinnan och hennes familj. För oss är kunden alltid i fokus.

ellos.se är den största e-handelsplatsen inom Ellos Group. För mer information om Ellos Group, besök gärna www.ellosgroup.com. Där kan du bland annat läsa mer om vår historia, vårt hållbarhetsarbete och vår vision. Där kan du också söka lediga jobb. Huvudkontoret finns i Borås där företaget grundades 1947.