Kvinnliga förebilder tar emot pris i Ellos Awards

Influencers, aktivister och feminister. Efter en omröstning baserat på antalet röster som skickats in sedan 1 december, samt utifrån det arbete som de nominerade utfört under 2021 har nu juryn fattat ett beslut. Andra Farhad, Iman Meskini, Kajsa Hultin och Matilda Sjöstrand är kvinnorna som med stor kraft influerat och satt sitt avtryck på omvärlden. Efter att totalt 80 549 personer har varit med och röstat har galan dragit in hela 100 000 SEK till organisationen Kvinna till Kvinna.

För andra året i rad anordnades Ellos Awards för att hylla kvinnor som hjälper till att skapa en mer jämställd och inkluderande värld. Kategorierna där man kunnat nominera utvalda kandidater är följande: Women for liberation, Women for entrepreneurship, Women for body positivsm och Women for equality. Detta är kategorier som hyllar kvinnor som i sin tur hjälpt till att upplösa tabun kring kvinnofrågor, främjat kvinnligt entreprenörskap, vidgat skönhetsidealen och skapat mer utrymme för andra kvinnor i samhället. De som medverkade i juryn var Asabea Britton, Elaine Eksvärd, Karin ”Kajjan” Andersson och Molly Hammar – deras svåra uppgift var att utse fyra pristagare av totalt 15 kandidater per kategori.

Den digitala galan är en del av Ellos initiativ #equallywomen, en satsning som genom olika nedslag hyllar och lyfter kvinnor samt utmanar bilden av vad kvinnlighet egentligen är. Galan sker i samarbete med organisationen Kvinna till Kvinna, en organisation som verkar i flera olika länder för kvinnors rättigheter. För varje röst Ellos har fått in har de skänkt 1 kr till kvinnorättsorganisationen. Totalt fick de in hela 80 549 röster vilket avrundades uppåt till ett värde av 100 000 SEK!

”De nominerade har gjort stor skillnad, detta har vi sett extra tydligt under galans gång. De påverkar inte bara sina följare och publik utan även oss som företag – med en otrolig genomslagskraft. Det är därför Ellos Awards finns, för att vi tillsammans ska kunna förändra samhälleliga strukturer. Då behövs kvinnor som dessa, som med starka röster leder oss framåt”, förklarar Anna Westlund, Creative Director på Ellos.

Här är alla pristagare i Ellos Awards 2021

Women for liberation

Kajsa Hultin
Motivering: Hos Kajsa Hultin, eller @kobranhugger, finns inga regler för hur kroppen ska bete sig. Hon har skapat ett rum där kvinnokroppen får vara fri, där den får vara en källa till glädje och positivitet. Detta i kombination med hur hon synliggör och lyfter tabubelagda ämnen som graviditet, amning, sexualitet och kvinnliga orgasmer gör att vi i juryn valt att tilldela Kajsa priset för kategorin Women for liberation. Ett pris vi hoppas kommer bidra till hennes fortsatta arbete, på ett eller annat sätt.

Asabea Britton, jurymedlem.

Women for entrepreneurship

Andra Farhad
Motivering: Andra Farhad med kontona @andrafarhad och @borshajen står bakom Sveriges största kostnadsfria utbildningsplattform för sparande och investerande. Genom sitt entreprenörskap banar hon aktivt väg för andra. Hennes arbete har gjort börsen och investeringssparande mer tillgängliga för de som inte rört sig så mycket där tidigare – kvinnor. För detta och mer därtill vill vi i juryn tilldela Andra Farhad priset för kategorin Women for entrepreneurship.

Elaine Eksvärd, jurymedlem.

Women for body positivsm

Matilda Sjöstrand
Motivering: Matilda Sjöstrand lyfter på sitt konto @gretanikolina kroppspositivism ur flera olika vinklar. Samtidigt som hon sprider ren och skär glädje kring kroppen när hon dansar loss framför kameran kan hon i nästa stund prata om kroppen ur ett allvarligare, tyngre perspektiv. Matilda delar med sig av hur det är att vara tjock i en smalhetsnormaliserad värld och hur en tjock kropp kan fungera genom graviditet och amning. Därför tilldelar vi i juryn Matilda priset i kategorin Women for body positivism.

Karin Kajjan Andersson, jurymedlem.

Women for equality

Iman Meskini

Motivering: Med kontot @imanmeskini tog Iman Meskini sitt kändisskap och använde det till att lyfta både muslimska kvinnor och kvinnor generellt. På sina plattformar krossar hon fördomar om islam, utbildar sina följare kring olika viktiga frågor och sprider positivitet och glädje i sådant som ofta är tungt. För det arbete som Iman utför i sina kanaler tilldelar vi i juryn henne priset för kategorin Women for equality.

Molly Hammar, jurymedlem.

För mer information, vänligen kontakta:

Ellos är en ledande e-handelsaktör för mode, hem och skönhet i Norden. Varumärket Ellos är välkänt och vi har cirka 1,6 miljoner aktiva kunder. I nära relation med våra kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva erbjudanden. På ellos.se hittar du över 400 varumärken för den moderna kvinnan och hennes familj. För oss är kunden alltid i fokus.

ellos.se är den största e-handelsplatsen inom Ellos Group. För mer information om Ellos Group, besök gärna www.ellosgroup.com. Där kan du bland annat läsa mer om vår historia, vårt hållbarhetsarbete och vår vision. Där kan du också söka lediga jobb. Huvudkontoret finns i Borås där företaget grundades 1947.