• Ellos Group Nordic AB/

Ellos Group meddelar utfallet av refinansieringsprocessen – obligationsinnehavarna blir nya ägare och likviditetsfinansiering har tecknats

Pressmeddelande, Borås, 24 september 2024

En överenskommelse har ingåtts avseende försäljningen av samtliga tillgångar i konkursboet i Ellos Group AB (”Moderbolaget”), inklusive aktierna i Ellos Group Nordic AB (”Bolaget”), till ett bolag som kontrolleras av Ellos Groups obligationsinnehavare. Transaktionen är en viktig milstolpe, ger en nystart och frigör 250 miljoner kronor i likviditetsfinansiering för Ellos Group.

Transaktionen sker efter att förhandlingarna mellan en ad-hoc-grupp av obligationsinnehavare ("AHG") och Moderbolaget misslyckades med att hitta en gemensam lösning, vilket resulterade i att Moderbolaget ansökte om konkurs. Efter en snabb konkursprocess har Bolaget och dess dotterbolag, som består av Ellos Group ("Nya Ellos Group"), sålts från Moderbolagets konkursbo till ett bolag som kontrolleras av obligationsinnehavarna.

Det Nya Ellos Group omfattar samtliga tillgångar, enheter, anställda och verksamhet i det tidigare Ellos Group. All verksamhet inom Nya Ellos Group kommer att fortsätta precis som vanligt.

Som en del av transaktionen har AHG försett Nya Ellos Group med en fullt ut garanterad likviditetsfinansiering på 250 miljoner kronor, vilken förväntas bli tillgänglig inom kort.

Vidare kommer obligationsinnehavarna att förändra Nya Ellos Groups balansräkning under de kommande veckorna för att avsevärt minska verksamhetens skuldsättning och ge Nya Ellos Group en robust plattform för framtida tillväxt och utveckling.

"Jag är verkligen glad över att våra obligationsinnehavare kommer att bli Ellos Groups nya ägare. Vi är övertygade om att deras dedikerade och finansiella stöd tillsammans med en mer hållbar kapitalstruktur kommer att skapa rätt förutsättningar för oss framåt. Med detta på plats kan vi nu fortsätta ge våra kunder attraktiva och prisvärda erbjudanden inom heminredning och mode som en ledande nordisk shoppingdestination", säger Hans Ohlsson, VD Ellos Group.

AHG har fortsatt att visa sitt stöd för Ellos Groups ledning, verksamhet och varumärken. Med denna senaste transaktion signalerar de sitt förtroende för verksamhetens utveckling framåt.

Uttalande från AHG: ”AHG är lättade över att se att detta kapitel av refinansieringen av Ellos Group nu avslutas. Denna transaktion banar väg för ett mindre skuldsatt och mer finansiellt stabilt Ellos Group, vilket gör att koncernen kan fokusera på att utveckla sin verksamhet och sina varumärken. AHG förblir starka supporters till verksamheten och varumärkena och ser fram emot att ta del av nästa kapitel i Ellos Groups resa."

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Bjarte Bøe, styrelseordförande Ellos Group Nordic AB (publ)
Hans Ohlsson, VD Ellos Group
Tel. +46 (0)33 16 08 05

För frågor som rör AHG eller obligationsinnehavarna, vänligen kontakta AHG:s juridiska rådgivare Advokatfirmaet BAHR AS (Magnus Tønseth - magto@bahr.no och Stian Winther - Stiwi@bahr.no).

OM ELLOS GROUP

Ellos Group är en ledande nordisk shoppingdestination för heminredning och mode med onlinebutikerna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy. I nära relation med våra miljontals kunder utvecklar vi attraktiva och hållbara erbjudanden för kvinnan mitt i livet, hennes familj och hem. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått, och alltid med kunden i fokus. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 550 medarbetare och omsätter runt 3,4 miljarder SEK.

www.ellosgroup.se