Ellos Group AB (publ) delårsrapport januari - juni 2022

Delårsrapporten för Ellos Group AB (publ) koncernen (namnändrat från FNG Nordic AB (publ)) publiceras idag.

ANDRA KVARTALET 2022

• Nettoomsättningen ökade med 0,2 procent till 854,6 (852,9) MSEK. Valutaeffekter påverkade tillväxten positivt med 1,9 procent.
  • Bruttomarginalen minskade till 51,3 (53,9) procent.
  • Justerad EBITA uppgick till 8,4 (54,6) MSEK.
  • Justerad EBITA-marginal uppgick till 1,0 (6,4) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till -1,7 (19,0) MSEK.
  • Rörelsemarginalen uppgick till -0,2 (2,2) procent.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 16,8 (19,7) MSEK.
  • Likvida medel uppgick till 156,7 (198,3) MSEK.

HALVÅRET 2022

• Nettoomsättningen ökade med 1,8 procent till 1 714,0 (1 683,2) MSEK. Valutaeffekter påverkade tillväxten positivt med 1,7 procent.
  • Bruttomarginalen minskade till 51,3 (52,4) procent.
  • Justerad EBITA uppgick till 23,4 (86,1) MSEK.
  • Justerad EBITA-marginal uppgick till 1,4 (5,1) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till -24,9 (26,6) MSEK.
  • Rörelsemarginalen uppgick till -1,5 (1,6) procent.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -87,1 (-66,8) MSEK.
  • Likvida medel uppgick till 156,7 (198,3) MSEK.

Kommentar från VD i Ellos Group AB (publ)

ETT HÄNDELSERIKT KVARTAL

Efterfrågan på Ellos Groups breda och prisvärda sortiment var fortsatt god i ett kvartal som präglades av en volatil omvärld och viss osäkerhet i konsumentledet.

Likt årets första kvartal blev försäljningen hög ur ett historiskt perspektiv även om ökningen jämfört med föregående år stannande på 0,2 procent. Försäljningen var ungefär 30 procent högre än motsvarande kvartal 2019. Den var även 12 procent högre än samma kvartal 2020 som var det första kvartalet då e-handeln i Norden fick en positiv påverkan av Covid-19.

Efterfrågan på vårt modeerbjudande var god och försäljningsutvecklingen speglar tydligt att konsumenterna nu har börjat leva ett normalt liv igen avseende arbete, socialt umgänge, aktiviteter och festligheter.

Vår heminredningsaffär möter ett starkt jämförelsekvartal 2021. Försäljningen blev något lägre än väntat men samtidigt på en hög nivå jämfört med motsvarande kvartal 2019 och 2020. Utvecklingen följer de förändrade konsumentbeteendena. Konkurrensen om heminredningskunden är hög och vi valde i kvartalet att driva försäljning med fler kampanjaktiviteter.

Kvartalets bruttomarginal uppgick till 51,3 (53,9) procent och påverkades framför allt av negativa valutaeffekter. Även ökade lagerkostnader och rabatter påverkade bruttomarginalen.

Liksom första kvartalet ökade returerna jämfört med föregående års låga nivåer. Vi ser denna utveckling snarare som en normalisering i en längre historisk jämförelse.

Lagernivåerna är höga ur ett historiskt perspektiv, delvis påverkade av en tidigareläggning av höstens leveranser men även av det allmänna marknadsläget. Samtidigt ser vi det som en styrka att lagren är välfyllda med tanke på den fortsatta osäkerhet som råder gällande leveranskedjorna. Vi följer utvecklingen noggrant.

Ett oroligt världsläge i kombination med en hög inflation, prisökningar och stigande räntor gör att konsumenter håller hart i sina pengar vilket sannolikt kommer att påverka konsumtionen framöver. Läget i vår omvärld med fortsatta störningar I produktion och leveranskedjor hade en negativ påverkan på våra kostnader i kvartalet, främst avseende leveranser till kund.

Ellos Group har lyckats med att parera den senaste tvåårsperiodens stora skiftningar i konsumenternas köpmönster. Vi ser att vårt breda erbjudande inom både mode- och heminredning ger motståndskraft och flexibilitet.

Som vi tidigare kommunicerat vässar vi vår strategi med större fokus och satsningar på vårt erbjudande till vår kärnkund - kvinnan mitt i livet. Vi tog ett svårt beslut om att Stayhard inte längre tillhörde vår huvudverksamhet. I början av juli kunde vi glädjande nog kommunicera försäljningen av Stayhard och att varumärket lever vidare.

I kvartalet nåddes vi också av beskedet att Nordic Capital återigen är ägare till Ellos Group. Jag ser detta som positivt och lite av en nystart. Med stöd av en stark ägare kommer vi nu att arbeta fokuserat med vår vässade strategi om att fortsätta växa affären på ett lönsamt sätt.

Trots mörka moln i vår omvärld ser vi fortsatt positivt på framtiden. Med en stark marknadsposition och en stabil ägare står vi väl rustade för att dra fördel av den fortsatta strukturella tillväxten och efterfrågan online, i både Norden och Europa.

Hans Ohlsson, VD

För ytterligare information: Johan Stigson, CFO, Tel. +46 (0)33 16 08 05

__________________________________________________________

Denna information är sådan information som Ellos Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 31 augusti 2022 kl 08.30 CEST