Ellos Group AB (publ) delårsrapport januari - juni 2023

Pressmeddelande, Borås, 25 augusti 2023

Delårsrapporten för Ellos Group AB (publ) publiceras idag.

ANDRA KVARTALET 2023
• Nettoomsättningen minskade med 6,6 procent till 802,1 (858,4) MSEK. Organiskt minskade nettoomsättningen med 2,2 procent.
• Bruttomarginalen ökade till 53,6 (51,5) procent.
• Justerad EBITA uppgick till 41,3 (8,4) MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 5,1 (1,0) procent.
• Rörelseresultatet uppgick till 13,8 (-1,7) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 1,7 (-0,2) procent.
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 25,8 (16,8) MSEK.
• Varulager uppgick till 699,1 (792,2) MSEK.

HALVÅRET 2023
• Nettoomsättningen minskade med 6,0 procent till 1 618,5 (1 721,0) MSEK. Organiskt minskade nettoomsättningen med 2,6 procent.
• Bruttomarginalen ökade till 52,3 (51,5) procent.
• Justerad EBITA uppgick till 48,1 (23,4) MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 3,0 (1,4) procent.
• Rörelseresultatet uppgick till -3,0 (-24,9) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till -0,2 (-1,5) procent.
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -24,3 (-87,1) MSEK.
• Varulager uppgick till 699,1 (792,2) MSEK.

Kommentar från VD i Ellos Group AB (publ)

STARK RESULTATFÖRBÄTTRING

Ellos Group levererade ett starkt förbättrat resultat för årets andra kvartal, i en period kännetecknad av en fortsatt utmanade marknad och ett allmänt tufft läge för hushållens ekonomi. Resultatförbättringen drevs av marginaltillväxt där bruttomarginalen ökade med 2,5 procentenheter och försäljningskostnaderna minskade med 2,1 procentenheter I förhållande till försäljningen jämfört med föregående år. Det är ett tydligt tecken på att vårt fokus på effektiviseringar och kostnadsbesparing nu börjar ge effekt. Kostnadseffektivitet fortsätter att vara ett prioriterat område för Ellos Groups ledning.

Det blir inte minst viktigt då vi ser en fortsatt vikande efterfrågan för marknaden i stort, där hög inflation, kraftigt stigande räntor och ett visst skifte mot fysisk handel efter pandemin bidrar till en dämpad köpkraft. E-handelsindikatorn från Svensk Handel uppskattar att e-handeln i Sverige minskade med 4 procent från januari till juli jämfört med föregående år. Vår organiska nettoomsättning minskade med 2,2 procent jämfört med andra kvartalet 2022 och med 2,6 procent sett över första halvåret. Heminredning och möbler bedöms av E-Handelsindikatorn minska under perioden januari till juli med 20–40 procent. I den kontexten står sig vårt hemerbjudande starkt.

Arbetet med att anpassa varulagret och inköpen till det nya makroekonomiska läget har fortsatt. Varulagret var vid kvartalets utgång 93 MSEK lägre än föregående år, vilket motsvarar en sänkning med 12 procent. Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 26 MSEK i kvartalet, trots stigande räntor.

Vi fortsätter arbetet med att implementera vår strategi med större fokus och satsningar på vårt erbjudande till vår kärnkund, kvinnan mitt i livet. Centralt i detta är försäljningen av egna varumärken som utgör cirka 65 procent av koncernens försäljning. Att ha attraktiva, hållbara och prisvärda erbjudanden blir ännu viktigare i dessa tider. Under andra kvartalet har Ellos lanserat flera framgångsrika kollektioner inom badkläder och sommarklänningar med trend, sortiment och storlekar som få andra aktörer kan.

För att effektivt kunna skala försäljningen av våra egna varumärken på utvalda marknadsplatser i Europa investerade vi i vår plattform under föregående år. Vi når nu åtta marknader i Europa med både vårt Mode- och Heminredningserbjudande, bland annat på Zalando och Westwing. Försäljningsutvecklingen på dessa marknader stärker oss i uppfattningen att vi har ett starkt och konkurrenskraftigt erbjudande i våra egna varumärken.

I vår strategi ligger också en fortsatt satsning på våra betalningslösningar. Vi har valt att konsolidera våra betalningslösningar under varumärket Elpy, som under senare år stegvis rullats ut på våra olika e-handelssajter. Vi har också etablerat Elpy som ett nytt affärsområde i koncernen. För det ändamålet har vi rekryterat en ny affärsområdeschef som sitter I koncernledningen för Ellos Group och rapporterar direkt till mig.

Hållbarhet fortsätter att vara en prioriterad och viktig fråga för Ellos Group och vår industri. I kvartalet fokuserade vi på att konsolidera vår leverantörsbas för att utöka samarbetet med utvalda leverantörer kring CSR- och miljöfrågor samt öka uppföljning och transparens i värdekedjan. Vi bedömer att denna konsolidering även kommer ge skalfördelar och en bättre förhandlingsposition gentemot leverantörerna. Med ökande krav på ESG-rapportering har Ellos Group tecknat avtal med Worldfavor om en digital lösning som hjälper till att kartlägga företagets påverkan och transparensen i leverantörskedjan. Under kvartalet släppte vi även vår årliga hållbarhetsrapport där vi berättar om framsteg under 2022 och hållbarhetsprioriteringar för 2023.

I dessa tider är vi särskilt ödmjuka och följer marknadsutvecklingen noga. Att förbättra vår kostnadseffektivitet och fortsätta investera i vår kärnkund är fokusområden för 2023 och en förutsättning för vår fortsatta konkurrenskraft. Som ledande e-handelsaktör med starka varumärken inom heminredning och mode tror vi starkt på branschens långsiktiga förutsättningar och vi har en positiv syn på framtiden.

Hans Ohlsson, VD

__________________________________________________________

Denna information är sådan information som Ellos Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 25 augusti 2023 08.30 CEST.

Ellos Group är en av Nordens ledande e-handelsgrupper med e-handelsplatserna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 600 medarbetare och omsätter runt 3,6 miljarder SEK.

www.ellosgroup.se