• Ellos Group/

Ellos Group återkallar förslag att emittera nya obligationer och förtida inlösen av utestående superseniora obligationer – fortsatta diskussioner med obligationsinnehavare

EJ FÖR DISTRIBUTION I ELLER TILL USA, KANADA, AUSTRALIEN ELLER JAPAN ELLER TILL NÅGON AMERIKANSK PERSON (U.S. PERSON SÅSOM DEFINIERAS I REGULATION S I UNITED STATES SECURITIES ACT OF 1933, I DESS NUVARANDE LYDELSE) ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION AV DETTA PRESSMEDDELANDE ÄR FÖRBJUDET ENLIGT LAG

Pressmeddelande, Borås, 15 juli 2024

Den 11 juni 2024 offentliggjorde Ellos Group AB (publ) (”Ellos Group” eller ”Bolaget”) att dess dotterbolag Ellos Group Nordic AB (publ) övervägde en emission av nya seniora säkerställda obligationer och nya superseniora säkerställda obligationer (”Nya Obligationsemissionen”), i syfte att, bland annat, refinansiera Bolagets utestående seniora obligationer om 1 500 000 000 kronor med förfall den 25 juli 2024 (de ”Seniora Obligationerna”) och Bolagets utestående superseniora säkerställda obligationer om 250 000 000 kronor med förfall den 9 februari 2025 (de ”Superseniora Obligationerna” och tillsammans, de ”Befintliga Obligationerna”) (”Refinansieringen”). Utbetalningen av nettolikviden från den Nya Obligationsemissionen förutsatte, enligt pressmeddelandet, ett kapitaltillskott i likvida medel för att stärka balansräkningen (”Kapitaltillskottet”). Vidare instruerade Bolaget den 1 juli 2024 Nordic Trustee & Agency AB (publ), i egenskap av agent, att skicka ett meddelande om villkorad förtida inlösen avseende de Superseniora Obligationerna, vars förtida inlösen var villkorad av den Nya Obligationsemissionen, vilket i sin tur var avhängiga av Kapitaltillskottet.

Efter betydande ansträngningar från Bolaget och dess majoritetsägare Nordic Capital att resa tillräckligt med kapital för att säkra Kapitaltillskottet inklusive, men ej begränsat till, ett brett s.k. privat placement-förfarande tillsammans med Carnegie Investment Bank, har Bolaget konstaterat att det i nuläget inte är möjligt att resa medel i tillräcklig utsträckning för att uppnå Kapitaltillskottet, som en nödvändig förutsättning för den Nya Obligationsemissionen, Bolaget har därför beslutat att återkalla den tilltänkta Nya Obligationsemissionen och meddelandet om villkorad inlösen av de Superseniora Obligationerna i förtid.

I ljuset av ovan har Bolaget initierat en konstruktiv dialog med en ad-hoc kommitté av obligationsinnehavare (”Kommittén”) i syfte att finna en långsiktig refinansieringslösning för de Seniora Obligationerna och de Superseniora Obligationerna och för att stärka Ellos Groups kapitalstruktur. Bolaget och Kommittén är i långt framskridna diskussioner kring ett s.k. standstill-avtal som kommer skapa en stabil plattform och utgöra ett nödvändigt steg mot en mer långsiktig lösning för Ellos Groups kapitalstruktur (”Standstill-avtalet”). Bolaget bedömer att Standstill-avtalet kommer att ingås i god tid före de Seniora Obligationerna förfaller till betalning den 25 juli 2024.

Standstill-avtalet och den pågående dialogen med Bolagets intressenter förväntas inte påverka Ellos Groups affärsrelationer eller verksamhet, som kommer att fortsätta som vanligt, och inte heller påverka leverantörer eller medarbetare.

Ellos Groups fortsatta fokus är att säkerställa en långsiktig finansiering och kapitalstruktur som stöder dess nuvarande verksamhet och framtida strategi. Bolaget bedriver sin verksamhet utifrån en stark position som en ledande e-handelskoncern i Norden och kommer fortsätta fokusera på ökad kostnadseffektivitet och förbättrat kassaflöde. Trots utmanande marknadsförutsättningar uppvisade Ellos Group en stark finansiell utveckling under 2023 och den positiva utvecklingen har fortsatt under 2024. Ellos Group förväntar att justerat EBITA för det andra kvartalet 2024 kommer förbättras med 22 procent jämfört med motsvarade period föregående år, och under de första sex månaderna 2024 förväntas justerat EBITA uppgå till cirka 70 miljoner kronor, vilket motsvarar en förbättring om 47 procent. Samtliga siffror är preliminära och oreviderade.

”Vi har haft långvarigt stöd från våra obligationsinnehavare och kommer, tillsammans med vår majoritetsägare, fortsätta arbeta konstruktivt för att hitta en långsiktig finansieringslösning för att stödja Ellos Groups fortsatt starka finansiella och operativa resultat som visas i det preliminära halvårsresultatet som vi släppte idag,” säger Arthur Engel, styrelseordförande för Ellos Group.

För ytterligare information: Johan Stigson, CFO, Tel. +46 (0)33 16 08 05

Obligationsinnehavare kan också kontakta Advokatfirmaet BAHR såsom rådgivare för Kommittén och Nordic Trustee & Agency AB (publ), via e-post till: magto@bahr.no (Magnus Tønseth) eller stiwi@bahr.no (Stian Winther).

___________________________________________________________________________________________________

Denna information är sådan information som Ellos Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 juli 2024 kl. 07:30 CEST.

Ellos Group är en ledande nordisk shoppingdestination för heminredning och mode med onlinebutikerna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy. I nära relation med våra miljontals kunder utvecklar vi attraktiva och hållbara erbjudanden för kvinnan mitt i livet, hennes familj och hem. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått, och alltid med kunden i fokus. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 550 medarbetare och omsätter runt 3,4 miljarder SEK.

www.ellosgroup.se