Ellos Group avbryter skriftligt förfarande för dess Seniora Säkerställda Obligationer

Pressmeddelande, Borås, 5 jan 2024

Den 15 december 2023 instruerade Ellos Group AB (publ) (”Ellos Group” eller "Bolaget") Nordic Trustee & Agency AB (publ) ("Agenten") som agent under Bolagets utestående SEK 1 500 000 000 Seniora Säkerställda Inlösenbara Obligationer med Rörlig Ränta med ISIN SE0012827996 ("Obligationerna") att initiera ett skriftligt förfarande avseende Obligationerna för att föreslå att innehavarna av Obligationerna ("Obligationsinnehavarna") röstar för vissa ändringar i villkoren för Obligationerna. Bolaget har idag återkallat sitt förslag och begärt att Agenten avbryter det skriftliga förfarandet. Dialogen med finansiärer kommer att fortsätta för att säkerställa tillgång till finansiering för att stödja Bolagets positiva utveckling.

De föreslagna ändringarna av villkoren för Obligationerna, inklusive den föreslagna förlängningen av den ursprungliga förfallodagen med 24 månader till den 25 juli 2026, var avsedda att säkerställa oavbruten operationell kapacitet och underlätta tillgång till finansiering för Bolaget, då ändringarna utgjorde ett viktigt steg för att möjliggöra en förlängning av Bolagets existerande revolverande kreditfacilitet.

Efter diskussioner mellan Bolaget, Agenten och vissa utvalda Obligationsinnehavare, bedömer Bolaget att den bästa vägen framåt är att återkalla de föreslagna ändringarna, samtidigt som den pågående dialogen med relevanta intressenter fortlöper. Som ett resultat har Bolaget instruerat Agenten att avbryta det skriftliga förfarandet.

Arthur Engel, styrelseordförande i Ellos Group, kommenterar: ”Tillsammans med vår majoritetsaktieägare har vi en aktiv och nära dialog med Obligationsinnehavarna för att nå en överenskommelse, men tiden räckte tyvärr inte till för att nå en lösning innan utgången av röstningsperioden. Vårt fulla fokus är att komma överens om en långsiktig lösning som är acceptabel för alla parter för att stötta Ellos Groups fortsatt starka finansiella utveckling och skapa en solid grund för lönsam tillväxt.”

Bolaget och dess majoritetsaktieägare Nordic Capital kommer att fortsätta den pågående dialogen med Obligationsinnehavarna, långivaren av Bolagets revolverande kreditfacilitet samt andra möjliga finansiärer för att hitta en långsiktig lösning för att stödja Bolagets nuvarande positiva utveckling av lönsamhet och verksamhet.

Denna information är sådan information som Ellos Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 januari 2024 16.30 CET.

Ellos Group är en av Nordens ledande e-handelsgrupper med e-handelsplatserna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 600 medarbetare och omsätter runt 3,6 miljarder SEK.

www.ellosgroup.com