Ellos Group erbjuder ”miljöretur” i samarbete med Bring och Erikshjälpen Second Hand

Med start i november kommer Ellos Groups kunder få möjligheten att lägga till ”miljöretur” vid köp av utvalda heminredningsprodukter, som ett steg i bolagets hållbarhetsarbete. I samband med leveransen kan kunder välja att lämna sin gamla produkt till Bring som vidareförmedlar den till Erikshjälpen Second Hand där den sedan säljs till förmån för barnrättsarbete.

Ellos Groups hållbarhetsarbete utökas. Nu inleds ett samarbete med Bring och Erikshjälpen Second Hand för att erbjuda kunder möjligheten att köpa till ”miljöretur”. Det innebär att logistikföretaget Bring, som genomför Ellos Groups hemleveranser, tar med sig kundens motsvarande gamla produkt till Erikshjälpen Second Hand som sedan säljer produkten i sin secondhand butik. Intäkterna från produkterna går till insatser med särskilt fokus på barns rätt till utbildning och fritid, hälsa samt trygghet.

Erbjudandet ”miljöretur” gäller för större/tyngre varor där kunden beställt inbärning, exempelvis soffor, fåtöljer och matgrupper från hemsortimentet inom Ellos Groups varumärken Ellos, Jotex och Homeroom. Projektet sker med start i november och körs i ett första skede i Göteborg med omnejd för att sedan kunna tas vidare till hela Sverige. Bring kommer att bjuda alla kunder på tjänsten ”miljöretur” i samband med att de bokar inbärning fram till den 31 december 2020.

”Vi är mycket glada över att påbörja detta samarbete med Bring och Erikshjälpen Second Hand i Västra Frölunda. Återanvändning av varor är en viktig fråga för oss och genom det här samarbetet kan vi erbjuda våra kunder möjligheten att göra ett hållbart val, bidra till miljön och samtidigt hjälpa utsatta människor”, säger Annika Mårtensson, Hållbarhetschef på Ellos Group.

”Erikshjälpen Second Hand är mycket tacksamma för detta samarbete med Bring och Ellos Group som gör att fattigdom och utsatthet kan bekämpas. Vi arbetar för att förverkliga barns drömmar och stärka barns rätt till utbildning och fritid, hälsa samt trygghet och skydd.” säger Björn Engvall, Affärsutvecklingschef på Erikshjälpen Second Hand.

”Det måste bli enklare att göra hållbara val. Miljöretur är ett effektivt sätt att bidra till en ökad återanvändning av varor samtidigt som du gör en god samhällsinsats. Samarbetet med Ellos Group och Erikshjälpen Second Hand är ett fint exempel på hur vi tillsammans med våra kunder kan bidra till bättre behövande samtidigt som det är ett bra val för miljön.” säger Tobias Åbonde, nordisk ansvarig för hemleveranser på Bring.

För mer information:
Annika Mårtensson, Hållbarhetschef på Ellos Group
annika.martensson@ellos.se

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder.

Läs mer på www.ellosgroup.com