• Ellos Group/

Ellos Group lanserar erbjudande om Supersenior Obligation och initierar ett skriftligt förfarande för att ändra villkoren och intercreditor-avtalet för befintlig Senior Säkerställd Obligation

EJ FÖR DISTRIBUTION I ELLER TILL USA, KANADA, AUSTRALIEN ELLER JAPAN ELLER TILL NÅGON AMERIKANSK PERSON (U.S. PERSON SÅSOM DEFINIERAS I REGULATION S I UNITED STATES SECURITIES ACT OF 1933, I DESS NUVARANDE LYDELSE) ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION AV DETTA PRESSMEDDELANDE ÄR FÖRBJUDET ENLIGT LAG

Pressmeddelande, Borås 23 januari 2024

Med hänvisning till pressmeddelandet som offentliggjordes idag den 23 januari 2024 har Ellos Group AB (publ) (“Ellos Group” eller “Bolaget”) säkrat åtaganden för en Supersenior Säkerställd Obligation med Fast Ränta om 250 000 000 SEK med en löptid om 365 dagar (”Superseniorobligationsemissionen” eller de ”Superseniora Obligationerna”). Vidare initierar Bolaget ett skriftligt förfarande avseende Bolagets utestående SEK 1 500 000 000 Seniora Säkerställda Inlösenbara Obligationer med Rörlig Ränta (de “Befintliga Obligationerna”) för att föreslå vissa ändringar av villkoren för de Befintliga Obligationerna (”Villkoren”) och avseende intercreditor-avtalet daterat den 26 November 2019 som ingicks i samband med emissionen av de Befintliga Obligationerna (“Intercreditor-avtalet“).

Ellos Group har instruerat Nordic Trustee & Agency AB (publ) (“Agenten”) som agent under Bolagets Befintliga Obligationer att initiera ett skriftligt förfarande för att föreslå att innehavarna av sådana Befintliga Obligationer (“Obligationsinnehavarna”) röstar för vissa ändringar av Villkoren och vissa ändringar av villkoren i Intercreditor-avtalet som framgår av kallelsen till det skriftliga förfarandet (det “Skriftliga Förfarandet”). Vidare kommer Obligationsinnehavarna erbjudas teckning i Superseniorobligationsemissionen enligt vad som framgår av kallelsen till det Skriftliga Förfarandet.

Bakgrund till Superseniorobligationsemissionen och det Skriftliga Förfarandet

Som tidigare kommunicerats idag har Bolaget avtalat om en ny rörelsefinansiering med flertalet av Obligationsinnehavarna. Som ett steg i att refinansiera Bolagets befintliga revolverande kreditfacilitet (”Kreditfaciliteten”), som förföll den 20 januari 2024 och som långivaren under Kreditfaciliteten har gått med på att tillfälligt förlänga till och med den 12 februari 2024 på nuvarande villkor, har Ellos Group säkrat åtaganden för Superseniorobligationsemissionen. Likviden från Superseniorobligationsemissionen kommer att användas för att refinansiera Kreditfaciliteten fullt ut. För att möjliggöra Superseniorobligationsemissionen bedömer Bolaget att det är nödvändigt att göra vissa ändringar i Villkoren och Intercreditor-avtalet.

Bolaget har erhållit åtaganden från Obligationsinnehavare som representerar en majoritet av utestående nominellt belopp av de Befintliga Obligationerna att rösta för de föreslagna ändringarna.

Initiering av Skriftligt Förfarande och sammanfattning av föreslagna ändringar

De föreslagna ändringarna till Villkoren inkluderar bland annat:

1. ändringar för att tillåta Superseniorobligationsemissionen;
  2. ändringar för att förtydliga restriktioner för transaktioner med närstående;
  3. ändringar i säkerhetspaketet och tillåten säkerhet för att tillgodose nödvändiga bankgarantier, kreditbrev och derivattransaktioner som inte kan tillhandahållas av Obligationsinnehavarna;
  4. den lägsta likviditetskovenanten reduceras till 1 000 000 SEK för att optimera likviditetshanteringen; och
  5. ändringar med effekten att förbättra säkerhetspaketet.

De föreslagna ändringarna till Intercreditor-avtalet inkluderar bland annat:

1. ändringar för att tillåta refinansieringen av Kreditfaciliteten genom Superseniorobligationsemissionen;
  2. en köpoption avseende de Superseniora Obligationerna till förmån för Obligationsinnehavarna; och
  3. ändringar för att tillåta Obligationsinnehavarna att verkställa utan att först samråda med innehavarna av de Superseniora Obligationerna.

Agenten kommer den 23 januari 2024 att skicka ut kallelsen till det Skriftliga Förfarandet till alla Obligationsinnehavare som är direktregistrerade i Bolagets skuldbok hos Euroclear Sweden AB den 22 januari 2024. Kallelsen till det Skriftliga Förfarandet kommer också finnas tillgänglig på Bolagets hemsida (www.ellosgroup.com).

Utfallet av det Skriftliga Förfarandet kommer att offentliggöras genom ett pressmeddelande i samband med avslutandet av det Skriftliga Förfarandet. Avstämningsdag för omröstningen är den 29 januari 2024 och den sista dagen att avge röst i det Skriftliga Förfarandet är den 9 februari 2024.

För frågor gällande förslagen och förfrågningarna som återfinns i kallelsen till det Skriftliga Förfarandet, vänligen kontakta ABG Sundal Collier AB på Voting.DCM@ABGSC.no. För frågor gällande administrationen av det Skriftliga Förfarandet, vänligen kontakta Agenten på voting.sweden@nordictrustee.com eller +46 8 783 79 00.

Ellos Group är en av Nordens ledande e-handelsgrupper med e-handelsplatserna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 600 medarbetare och omsätter runt 3,6 miljarder SEK.

www.ellosgroup.com