• Ellos Group/

Ellos Group meddelar avsikt att inleda process om ägarförändring och meddelar styrelseförändring i moderbolaget

EJ FÖR DISTRIBUTION I ELLER TILL USA, KANADA, AUSTRALIEN ELLER JAPAN ELLER TILL NÅGON AMERIKANSK PERSON (U.S. PERSON SÅSOM DEFINIERAS I REGULATION S I UNITED STATES SECURITIES ACT OF 1933, I DESS NUVARANDE LYDELSE) ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION AV DETTA PRESSMEDDELANDE ÄR FÖRBJUDET ENLIGT LAG

Pressmeddelande, Borås, 28 augusti 2024

Ellos Group AB (publ) (”Moderbolaget”) arbetar för att hitta en långsiktig finansieringslösning och meddelar nu en avsikt att inleda en process om ägarbyte avseende dotterbolaget Ellos Group Nordic AB (publ) (”Ellos Group” eller ”Bolaget”). Som ett led i denna process sker även en styrelseförändring i Moderbolaget. De pågående processerna förväntas inte påverka Ellos Groups affärsrelationer eller verksamhet, som kommer att fortsätta som vanligt, och inte heller påverka leverantörer eller medarbetare.

Den 30 juli 2024 ingick Moderbolaget ett standstill-avtal med en ad-hoc grupp som då representerade innehavare av mer än 50 procent av det utestående nominella beloppet för obligationerna i syfte att skapa en stabil plattform för Ellos Group under de fortsatta förhandlingarna om att hitta en långsiktig lösning. Förhandlingarna är konstruktiva och avsikten är nu att inleda en process om ägarbyte i Ellos Group.

Ellos Groups affärsverksamhet löper på väl och har haft en stabil finansiell utveckling under första halvåret 2024. Resultatet förbättrades i andra kvartalet, trots en utmanande marknad. Justerad EBITA ökade till 50,3 MSEK, vilket är en ökning med cirka 22 procent jämfört med motsvarande period 2023. Bolagets ambition är att fortsätta på den inslagna strategiska vägen med att förbättra erbjudandet till kärnkunden parallellt med ett tydligt fokus på ökad effektivitet, minskade kostnader och förbättrat kassaflöde.

I samband med pågående process lämnar de oberoende styrelsemedlemmarna Arthur Engel, Patrik Illerstig och Kristina Schauman styrelsen i Moderbolaget, och som en följd av detta lämnar även arbetstagarrepresentanterna. Moderbolaget ser styrelseförändringen som ett naturligt steg i en process om ägarbyte i Ellos Group. Moderbolagets kvarvarande styrelse består av Robert Furuhjelm tillsammans med Terese Ahrens som suppleant. Styrelsen kommer fortsatt att sköta förhandlingarna för att hitta en långsiktig finansieringslösning men i den nya konstellationen.

”Jag vill tacka styrelsen för det otroligt värdefulla stöd som de gett Ellos Group under de senaste åren där vi tagit betydande kliv framåt som ledande nordisk shoppingdestination samt för vårt mycket positiva samarbete”, säger Hans Ohlsson, VD för Ellos Group.

”Tillsammans har styrelsen, Nordic Capital och Ellos Groups ledningsgrupp lagt en solid grund för lönsam tillväxt, vilket resulterat i en god vinstutveckling. Med denna positiva utveckling är bolaget väl positionerat för att ta nästa steg”, säger Arthur Engel, avgående styrelseordförande för Moderbolaget.

“Sedan Nordic Capital i samband med pantövertagandet från FNG återinträdde som ägare av Ellos Group 2022, har bolaget genomgått en positiv utveckling i en snabbt föränderlig marknad. Samtidigt finns ett behov av en mer robust balansräkning. Jag vill tacka styrelsen som arbetat hårt för att hitta en långsiktig finansieringslösning. Nu är fokus att sätta på plats en struktur där Ellos Group övergår till nya ägare för att fortsätta som ledande nordisk aktör och i samband med detta är det naturligt att dessa styrelseförändringar sker”, säger Robert Furuhjelm, Partner, Nordic Capital Advisory.

För ytterligare information: Johan Stigson, CFO, Tel. +46 (0)33 16 08 05

Ellos Group är en ledande nordisk shoppingdestination för heminredning och mode med onlinebutikerna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy. I nära relation med våra miljontals kunder utvecklar vi attraktiva och hållbara erbjudanden för kvinnan mitt i livet, hennes familj och hem. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått, och alltid med kunden i fokus. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 550 medarbetare och omsätter runt 3,4 miljarder SEK.

www.ellosgroup.se