• Ellos Group/

Ellos Group Nordic AB (publ) överväger att emittera nya seniora säkerställda obligationer och nya superseniora säkerställda obligationer

Pressmeddelande, Borås, 11 juni 2024

EJ FÖR DISTRIBUTION I ELLER TILL USA, KANADA, AUSTRALIEN ELLER JAPAN ELLER TILL NÅGON AMERIKANSK PERSON (U.S. PERSON SÅSOM DEFINIERAS I REGULATION S I UNITED STATES SECURITIES ACT OF 1933, I DESS NUVARANDE LYDELSE) ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION AV DETTA PRESSMEDDELANDE ÄR FÖRBJUDET ENLIGT LAG

Ellos Group AB (publ) (“Bolaget”) meddelar idag att dess dotterbolag Ellos Group Nordic AB (publ) (“Emittenten”) har mandaterat ABG Sundal Collier AB som arrangör och bookrunner att arrangera möten med obligationsinvesterare med start den 11 juni 2024 i syfte att undersöka möjligheterna att emittera nya seniora säkerställda inlösenbara obligationer med löpande ränta till ett belopp om 1 200 000 000 kronor och nya superseniora säkerställda inlösenbara obligationer med löpande ränta till ett belopp om 300 000 000 kronor (tillsammans, ”Obligationerna”), båda med en förväntad löptid om tre år (”Obligationsemissionen”). En kapitalmarknadstransaktion kan komma att följa, med förbehåll för bland annat rådande marknadsförhållanden. Likviden från Obligationsemissionen övervägs att användas för refinansiering av de utestående seniora säkerställda inlösenbara obligationerna med löpande ränta och utestående volym om 1 500 000 000 kronor med ISIN SE0012827996 och de utestående superseniora säkerställda inlösenbara obligationerna med fast ränta och utestående volym om 250 000 000 kronor med ISIN SE0021486917 som emitterats av Bolaget (de ”Befintliga Obligationerna”) (”Refinansieringen”). Utbetalningen av nettolikviden från Obligationsemissionen förutsätter ett kapitaltillskott i likvida medel för att stärka balansräkningen.

Bolaget genomför för närvarande en strategisk översyn i syfte att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för Bolaget att ta nästa steg i sin operationella och kommersiella utveckling.

Bolaget inkluderar en finansiell uppdatering för LTM april 2024 i investerarmaterialet som delas i samband med mötena med obligationsinvesterare. Efter april 2024 har koncernen en nettoomsättning om 3 352 miljoner kronor och EBITDA om 262 miljoner kronor (före justering enligt IFRS). Detta visar på en fortsatt kraftig förbättring av koncernens vinstmarginal.

ABG Sundal Collier AB har mandaterats som arrangör och bookrunner i samband med Obligationsemissionen. Roschier Advokatbyrå AB agerar legal rådgivare till ABG Sundal Collier ASA och Advokatfirman Cederquist KB agerar legal rådgivare till Bolaget och Emittenten i samband med Obligationsemissionen.

För ytterligare information: Johan Stigson, CFO, Tel. +46 (0)33 16 08 05

Denna information är sådan information som Ellos Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 11 juni 2024 08.30 CEST.

Ellos Group är en ledande nordisk shoppingdestination för heminredning och mode med onlinebutikerna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy. I nära relation med våra miljontals kunder utvecklar vi attraktiva och hållbara erbjudanden för kvinnan mitt i livet, hennes familj och hem. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått, och alltid med kunden i fokus. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 550 medarbetare och omsätter runt 3,4 miljarder SEK.

www.ellosgroup.se