• Ellos Group/

Ellos Group växer snabbt inom heminredning online – investerar i ett nytt större logistikcenter i Borås

Ellos Group gör en storsatsning på sin snabbväxande affär inom heminredning online. För att skapa den bästa kundupplevelsen och hantera den snabba tillväxttakten, uppför Ellos Group ett nytt logistikcenter i Borås. Det innebär att lager- och logistikverksamheten för heminredning samlas under ett tak och möjliggör samtidigt en bättre service mot kund och ökad kostnadseffektivitet.

Ellos Groups samlade affär för heminredning online har de senaste åren haft en mycket kraftig tillväxt och omsättningen är på väg över miljardstrecket på årsbasis.

-      Heminredning är i värde en av de största marknaderna i Norden. Då konsumenternas köpbeteende nu har nått en ’tipping-point’ förväntar vi oss att onlinetillväxten snarare tilltar över tid. Vi måste också komma ihåg att ’digital natives’ nu börjar bli 30 år och går in i en livsfas när de ska sätta bo. Ellos Group har redan idag en mycket stark position inom heminredning online och investerar nu för att kunna ta en stor del av den framtida marknadstillväxten. Med denna etablering får vi ännu bättre möjligheter att införa mer precisa och snabbare leveranser, erbjuda ett bredare sortiment och bibehålla en service i toppklass, säger Ellos Groups vd Hans Ohlsson.

För Ellos Group är logistik en viktig kärnfunktion och något som bolaget har valt att satsa på i egen regi. Fyra lager konsolideras nu till ett för att skapa en långsiktigt kostnadseffektiv verksamhet. Det ger också bättre förutsättningar att hålla ihop leveranserna mot kund och öka kvaliteten i alla led.

-      Vi jobbar hårt på att förbättra kundupplevelsen. Att konsolidera våra nuvarande lager till ett inom hemsegmentet ger Ellos Group ännu bättre förutsättningar att kunna jobba med vårt framtida serviceerbjudande, säger Mathias Parkhagen, Logistikchef Ellos Group.

Ellos Group har tillsammans med Borås kommun hittat en lämplig tomt i Viared på närmare 100 000 kvadratmeter som tillgodoser de långsiktiga lager- och logistikbehoven. Ellos Group har valt Bockasjö AB till entreprenör och hyresvärd av logistikfastigheten. Arbetet har påbörjats med målbild att lagret är fullt funktionellt i december 2019. Fastigheten uppförs i Green Building Standard och certifiering kommer att erhållas efter uppförande och inflyttning.

-      Vi gläder oss åt att få Ellos Group som hyresgäster. Vi ser det här projektet som ett prestigeprojekt och att Ellos Group valde oss som partner gör oss stolta, säger Joakim Hedin, VD på Bockasjö.

För mer information vänligen kontakta:

Kontaktperson: Mathias Parkhagen, Logistikchef Ellos Group

Telefonnummer: 033-16 00 00

www.ellosgroup.com

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med bolagen Ellos, Jotex och Stayhard. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder. Ellos Group har ca 600 medarbetare och omsätter runt 2 miljarder SEK. Huvudägare är Nordic Capital och Paul Frankenius med Frankenius Equity AB som medinvesterare.