FNG når förlikning med tidigare ägare av Ellos Group

FNG N.V. och FNG Nordic AB (publ) ("Bolaget") har ingått ett förlikningsavtal (”Förlikningsavtalet”) som avser det tidigare offentliggjorda skiljeförfarandet där de tidigare ägarna av Ellos Group hade framställt krav mot FNG N.V. och Bolaget för brott mot vissa villkor i förvärvsdokumenten avseende FNGs förvärv av Ellos Group. Som en del av Förlikningsavtalet kommer en strategisk översyn att inledas med målet att ge Ellos Group bästa möjliga förutsättningar, kapitalstruktur och framtidsmöjligheter.

Pressmeddelande, Borås, 19 april 2021

I enlighet med Förlikningsavtalet har de tidigare ägarna av Ellos Group åtagit sig att till Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut begära att skiljedomsförfarandet ska avvisas om villkoren i Förlikningsavtalet uppfylls. Med denna lösning kommer samtliga pågående tvister mellan FNG N.V. och Bolaget och de tidigare ägarna av Ellos Group att lösas.

Som en del av denna uppgörelse har FNG N.V. och Bolaget kommit överens om att betala ett belopp om 100 miljoner euro till de tidigare ägarna vilket består av en obetald kontantersättning från FNG N.V. till ett belopp om 60 miljoner euro samt ett belopp om 40 miljoner euro som avser vissa anspråk från tidigare ägare av Ellos Group i förhållande till förvärvsdokumenten.

”Som den ledande e-handelsgruppen för mode och heminredning i Norden är Ellos Group väl positionerat för att fortsätta sin framgångsrika tillväxtresa. Med denna viktiga uppgörelse kommer vi nu att helt kunna ägna tid och resurser för att vidareutveckla Ellos Groups lönsamma och finansiellt solida verksamhet. Efter ett starkt år och fortsatt starkt momentum i verksamheten kommer strategiska alternativ att ses över för Bolaget och Ellos Group. Denna strategiska översyn är en del av Förlikningsavtalet och målet är att ge Ellos Group bästa möjliga förutsättningar, kapitalstruktur och möjligheter för framtida och ytterligare expansion”, säger Paul Lembrechts, VD för FNG Nordic AB.

Den 26 februari 2021 tillkännagav Bolaget sitt resultat för 2020. Ellos Group visade ett starkt resultat och en rekord-försäljning som uppgick till 3,2 miljarder kronor.

Bolagets betalning av någon del av förlikningsbeloppet är helt beroende av genomförande av den strategiska översyn som kommer att stödjas av Nordic Capital, i egenskap av tidigare ägare av Ellos Group och en mottagare av del av förlikningsbeloppet. Därför leder Förlikningsavtalet för närvarande inte till någon betalning för Bolaget.

Bolagets seniora säkerställda obligation med ISIN SE0012827996 samt Ellos Groups superseniora revolverande kreditfacilitet kommer att vara säkrade före någon uppgörelse och samtliga parter har kommit överens om att dessa instrument skulle refinansieras (eller återbetalas) före förlikningens betalning.

Förlikningsavtalet är föremål för stadfästelse av belgisk domstol vilken förväntas genomföras inom 14 dagar från idag.

Johan Stigson, CFO, Tel. 033-16 08 05

__________________________________________________________

Denna information är sådan information som FNG Nordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom
ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 april 2021 kl.
08.00 CEST.

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder. Ellos Group har ca 550 medarbetare och omsätter runt 3,2 miljarder SEK.

www.ellosgroup.se