FNG Nordic AB (publ) delårsrapport januari – juni 2020

Pressmeddelande, Borås 31 augusti 2020

Delårsrapporten för FNG Nordic AB (Ellos Group) publiceras idag.

ANDRA KVARTALET 2020

• Nettoomsättningen uppgick till 763,1 MSEK.
  • Bruttomarginalen uppgick till 54,7 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 105,7 MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 13,9 procent.
  • Justerad EBITA uppgick till 104,8 MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 13,7 procent.
  • Justerad EBITDA uppgick till 128,0 MSEK. Justerad EBITDA-marginal uppgick till 16,8 procent.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 13,6 MSEK.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 8,2 MSEK.
  • Likvida medel uppgick till 202,7 MSEK.

HALVÅRET 2020

• Nettoomsättningen uppgick till 1 403,6 MSEK.
  • Bruttomarginalen uppgick till 52,1 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 81,0 MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 5,8 procent.
  • Justerad EBITA uppgick till 105,7 MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 7,5 procent.
  • Justerad EBITDA uppgick till 151,4 MSEK. Justerad EBITDA-marginal uppgick till 10,8 procent.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -37,0 MSEK.
  • Operativt kassaflöde uppgick till -52,0 MSEK.
  • Likvida medel uppgick till 202,7 MSEK.

Kommentar från Paul Lembrechts, VD för FNG Nordic AB (publ)

Q2 blev ett starkt kvartal för Ellos Group vilket också indikerades i Q1-rapporten. Nettoomsättningen landade på 763,1 MSEK med en justerad EBITDA på 128,0 MSEK, vilket motsvarar en EBIDTA-marginal på 16,8 procent. Som jämförelse var justerad EBIDTA för det första kvartalet 23,4 MSEK.

Det finns flera faktorer bakom denna positiva utveckling. Mer än 280 000 nya kunder upptäckte våra varumärken under andra kvartalet, vilket är en ökning med 40 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningen inom heminredning tillsammans med andra produktkategorier kopplade till kundernas ökade tid i hemmet utvecklades bra med en betydande tillväxttakt under kvartalet. Försäljningen av skor och kläder förbättrades gradvis under kvartalet. Åtgärderna för prissänkningar och kostnadseffektiv marknadsföring som implementerades under första kvartalet, där vi såg positiva effekter redan i april, har fortsatt under andra kvartalet.

Nettoskulden uppgick till 1 246 MSEK vid slutet av kvartalet, vilket innebär att likviditetspositionen förblir solid med den revolverande kreditfaciliteten fortfarande outnyttjad och 203 MSEK i likvida medel.

Den utvidgade hållbarhetsrapporten för 2019 publicerades den 8 juni. Vi är stolta över de framsteg som vi har gjort på en rad områden: 87 procent hållbar bomull, 43 procent kvinnliga chefer och 98 procent täckning av leverantörsinspektionsprotokoll. För Ellos Group är hållbarhet en naturlig och värdeskapande del i koncernens vardagliga verksamhet. Hållbarhet och ett långsiktigt perspektiv är ledstjärnor som utmanar oss att vara innovativa, nyfikna och transparenta. Samtidigt skapar det värde till våra kunder, anställda, affärspartners, ägare och till de samhällen vi verkar i. Vi vill bidra till en bättre värld för framtida generationer och strävar efter att skapa en affär som en del av lösningen.

Den 2 juli meddelade Ellos Group att verksamheten kommer att utvidgas i Europa. Det är varumärket Jotex som vid årets slut kommer att lanseras i Tyskland, Holland och Belgien samt i början av 2021 i Polen. Detta är en fortsättning på det senaste årets framgång med erbjudanden inom heminredning.

Att i egen regi lansera våra egna varumärken utanför Norden är ett viktigt steg i Ellos Groups strategi. Med en skalbar modell, samma kommersiella plan, onlinebutik och unika sortiment kan vi med relativt enkla medel expandera på ytterligare marknader och lägga till ytterligare varumärken i Europa.

Johan Stigson, CFO, Tel +46(0)33 16 08 05

__________________________________________________________

Denna information är sådan information som FNG Nordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 31 aug 2020 kl 18.00 CEST.

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder.

Läs mer på www.ellosgroup.com