FNG Nordic AB (publ) delårsrapport januari - juni 2021

Pressmeddelande, Borås 17 augusti 2021

Delårsrapporten för FNG Nordic AB (Ellos Group) publiceras idag.

ANDRA KVARTALET 2021

• Nettoomsättningen ökade med 11,8 procent till 852,9 (763,1) MSEK. Valutaeffekter påverkade tillväxten negativt med 0,6 procent.
  • Bruttomarginalen minskade till 53,9 (54,7) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 19,0 (105,7) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 2,2 (13,9) procent.
  • Justerad EBITA uppgick till 54,6 (104,8) MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 6,4 (13,7) procent.
  • Justerad EBITDA uppgick till 78,3 (128,0) MSEK. Justerad EBITDA-marginal uppgick till 9,2 (16,8) procent.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 19,7 (13,6) MSEK.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 6,0 (8,2) MSEK.
  • Likvida medel uppgick till 198,3 (202,7) MSEK.

HALVÅRET 2021

• Nettoomsättningen ökade med 19,9 procent till 1 683,2 (1 403,6) MSEK. Valutaeffekter påverkade tillväxten negativt med 1,4 procent.
  • Bruttomarginalen ökade till 52,4 (52,1) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 26,6 (81,0) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 1,6 (5,8) procent.
  • Justerad EBITA uppgick till 86,1 (105,7) MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 5,1 (7,5) procent.
  • Justerad EBITDA uppgick till 133,3 (151,4) MSEK. Justerad EBITDA-marginal uppgick till 7,9 (10,8) procent.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -66,8 (-37,0) MSEK.
  • Operativt kassaflöde uppgick till -95,9 (-52,0) MSEK.
  • Likvida medel uppgick till 198,3 (202,7) MSEK.

Kommentar från VD i FNG Nordic AB (publ)

Ett kvartal med fortsatt lönsam tillväxt

Ellos Group fortsatte sin tillväxtsresa under årets andra kvartal då tillväxten blev ca. 12 procent. Försäljningen för årets första halva landar på närmare 1,7 miljarder SEK, vilket motsvarar en tillväxt på ca. 20 procent. Det andra kvartalets justerade EBITA-marginal blev 6,4 procent och för årets första halva 5,1 procent. Med ett starkt första halvår fortsätter Ellos Group att stärka sin position som en ledande e-handelsgrupp inom Heminredning och Mode online i Norden.

Vi är glada över att se en fortsatt ökning av kunder på våra e-handelsplatser. Såväl hem- som modekategorierna växer under halvåret, trots ett starkt andra kvartal 2020 då i synnerhet heminredning och produktkategorier kopplade till kundernas ökade tid i hemmet hade en betydande tillväxttakt. Vi kan konstatera att våra marknadsföringsinvesteringar ger resultat.

Ellos Group finns idag på ett antal växande marknader utanför Norden, genom egen geografisk expansion i Europa och samarbeten med externa onlineplattformar. Vår europeiska tillväxtstrategi med fokus på heminredning, som sjösattes för ett år sedan, fortlöper med oförminskad kraft. I kvartalet investerade vi i vår logistik och skalbara plattform med fokus på en fortsatt kostnadseffektiv drift och förbättrad kundupplevelse i både Norden och Europa.Som vi tidigare rapporterat har de globala logistikkedjorna en utmanande situation kring fraktkapaciteten och höjda priser. För oss har detta inneburit ökade fraktkostnader. Trots detta levererar vi en fortsatt hög bruttomarginal på 53,9 procent i kvartalet.

Den strategiska översyn med målet att ge Ellos Group bästa möjliga förutsättningar, kapitalstruktur och framtidsmöjligheter, som vi tidigare kommunicerat, har inletts. Översynen inkluderar utvärdering av förutsättningar för en möjlig börsnotering som ett strategiskt alternativ. Inga beslut har fattats utan vi kommer att informera om och när ett sådant beslut tas.

Jag är väldigt nöjd med att idag tillkännage utnämningen av Arthur Engel som ny styrelseordförande och Kristina Schauman, Robert Furuhjelm och Patrik Illerstig som nya styrelseledamöter i Ellos Group. Utökningen av styrelsen är en naturlig del av Ellos Groups utveckling och de nyutnämnda ledamöterna tillför betydande kompetens och erfarenhet inom framför allt affärsutveckling, digitalisering och internationalisering samt värdefulla nya perspektiv. Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med Arthur Engel och övriga styrelsen stötta Ellos Group i nästa kapitel i bolagets tillväxtresa i Norden och Europa.

Vi ser glädjande att världen gradvis öppnar upp i takt med att allt fler vaccineras och restriktioner lättar. Det råder dock stor osäkerhet kring konsumentbeteenden samt hur priser och produktions- och transportkapacitet kommer att utvecklas. Vi följer noga utvecklingen och vidtar nödvändiga åtgärder för att framgångsrikt kunna navigera på marknaden även framgent.

Sammanfattningsvis har vi levererat ett kvartal med fortsatt lönsam tillväxt. Det är ett tydligt bevis på att Ellos Group har en stark och lönsam plattform att bygga vidare på. Jag är övertygad om att vi som ledande e-handelsaktör med starka varumärken inom hem och mode är väl positionerade för att tillvarata den betydande tillväxtpotentialen online.

Paul Lembrechts, VD för FNG Nordic AB (publ)

__________________________________________________________

Denna information är sådan information som FNG Nordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 augusti 2021 kl 08.00 CEST.

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder. Ellos Group har ca 550 medarbetare och omsätter runt 3,2 miljarder SEK. www.ellosgroup.se