FNG Nordic AB (publ) delårsrapport januari - mars 2021

Pressmeddelande, Borås 31 maj 2021

Delårsrapporten för FNG Nordic AB (Ellos Group) publiceras idag.

FÖRSTA KVARTALET 2021

• Nettoomsättningen ökade med 29,6 procent till 830,3 (640,5) MSEK. Valutaeffekter påverkade tillväxten negativt med 1,8 procent. Organiskt ökade nettoomsättningen med 31,4 procent.
  • Bruttomarginalen ökade till 50,8 (49,1) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 7,5 (-24,7) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 0,9 (-3,9) procent.
  • Justerad EBITA uppgick till 31,4 (0,9) MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 3,8 (0,1) procent.
  • Justerad EBITDA uppgick till 54,8 (23,4) MSEK. Justerad EBITDA-marginal uppgick till 6,6 (3,7) procent.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -86,5 (-50,6) MSEK.
  • Operativt kassaflöde uppgick till -101,9 (-60,3) MSEK.
  • Likvida medel uppgick till 205,6 (240,3) MSEK.

Kommentar från VD i FNG Nordic AB (publ)

ETT STARKT KVARTAL INLEDER 2021!

Ellos Group inleder året med en stark utveckling och vi ser därmed att den positiva trenden från 2020 fortsätter. Under årets första kvartal var försäljningstillväxten mer än 30%. Hem- och modekategorierna på samtliga våra e-handelsplatser bidrog till försäljningstillväxten. Allt fler kunder i såväl Norden som övriga Europa väljer att handla från våra e-handelsplatser. Försäljningsökningen i kombination med en förbättrad bruttomarginal innebär att justerad EBITA ökade till 31,4 MSEK från 0,9 MSEK motsvarande period föregående år.

Som vi tidigare informerat om uppstod det under slutet av förra året en utmanande situation kring fraktkapacitet från Asien till Europa, vilket lett till kraftigt ökade fraktpriser på världsmarknaden. För oss har detta inneburit en negativ påverkan om cirka 16 MSEK för ökade fraktkostnader under kvartal 1. Trots detta ökade bruttomarginalen med 1,7 procentenheter tack vare lägre rabatter under kvartalet.

Satsningen i Europa fortsätter med full kraft. Jotex attraktiva heminredningssortiment har mottagits mycket väl, framför allt i Tyskland där försäljningen överstiger våra högt ställda förväntningar.

Som vi kommunicerade den 19 april ingick FNG N.V och FNG Nordic AB en förlikning med de tidigare ägarna till Ellos Group som innebär att samtliga tvister mellan parterna kommer att lösas. Som en del av denna uppgörelse har FNG N.V. och FNG Nordic AB kommit överens om att betala ett belopp om 100 miljoner euro till de tidigare ägarna. För närvarande leder förlikningsavtalet inte till någon betalning men FNG Nordic AB kommer i ett senare skede under vissa omständigheter att bli betalningsskyldigt. Bolaget har därför valt att göra en avsättning för ett förlikningsbelopp om 401,3 MSEK som redovisas som en övrig kostnad for räkenskapsåret 2020. FNG Nordic AB:s betalning av någon del av förlikningsbeloppet är helt beroende av genomförandet av den strategiska översyn som kommer att inledas med målet att ge Ellos Group bästa möjliga förutsättningar, kapitalstruktur och framtidsmöjligheter. Därtill kommer FNG Nordic AB:s obligation att refinansieras (eller återbetalas) före förlikningens betalning.

Nettoskulden uppgick vid kvartalets utgång till 1 252 MSEK vilket innebär att likviditeten är mycket god med en odragen rörelsekredit och med 206 MSEK i likvida medel.

Det råder fortsatt stor osäkerhet i vår omvärld, bland annat kring hur konsumtionsviljan kommer att ta sig uttryck i pandemins spår samt hur priser och tillgång på råvarumaterial, produktions- och transportkapacitet kommer att utvecklas. Vi är ödmjuka inför denna utveckling. Samtidigt är vi som ledande e-handelsaktör och med starka varumärken inom mode och heminredning väl positionerade för att dra nytta av den strukturella tillväxten online, inte minst inom Hemsegmentet.

Paul Lembrechts, VD för FNG Nordic AB (publ).

För ytterligare information:
Johan Stigson, CFO, Tel. +46 (0)33 16 08 05

__________________________________________________________

Denna information är sådan information som FNG Nordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 31 maj 2021 kl 08.00 CEST.

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder. Ellos Group har ca 550 medarbetare och omsätter runt 3,2 miljarder SEK. www.ellosgroup.se