FNG Nordic AB (publ) delårsrapport januari - september 2021

Pressmeddelande, Borås 23 november 2021

Delårsrapporten för FNG Nordic AB (Ellos Group) publiceras idag.

TREDJE KVARTALET 2021

• Nettoomsättningen ökade med 8,8 procent till 846,6 (778,0) MSEK. Valutaeffekter påverkade tillväxten negativt med 0,1 procent.
  • Bruttomarginalen ökade till 50,3 (32,5) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 6,6 (-98,5) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 0,8 (-12,7) procent.
  • Justerad EBITA uppgick till 36,4 (85,0) MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 4,3 (10,9) procent.
  • Justerad EBITDA uppgick till 60,6 (108,3) MSEK. Justerad EBITDA-marginal uppgick till 7,2 (13,9) procent.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 7,1 (79,1) MSEK.
  • Operativt kassaflöde uppgick till -4,1 (75,1) MSEK.
  • Likvida medel uppgick till 179,7 (263,4) MSEK.

FÖRSTA NIO MÅNADERNA 2021

• Nettoomsättningen ökade med 16,0 procent till 2 529,8 (2 181,6) MSEK. Valutaeffekter påverkade tillväxten negativt med 1,0 procent.
  • Bruttomarginalen ökade till 51,7 (45,1) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 33,2 (-17,5) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 1,3 (-0,8) procent.
  • Justerad EBITA uppgick till 122,5 (190,7) MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 4,8 (8,7) procent.
  • Justerad EBITDA uppgick till 193,8 (259,7) MSEK. Justerad EBITDA-marginal uppgick till 7,7 (11,9) procent.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -59,6 (42,1) MSEK.
  • Operativt kassaflöde uppgick till -100,0 (23,0) MSEK.
  • Likvida medel uppgick till 179,7 (263,4) MSEK.

Kommentar från VD i FNG Nordic AB (publ)

FOKUS PÅ STÄRKT KUNDERBJUDANDE I NORDEN OCH EUROPA

Ellos Group levererar ytterligare ett kvartal med lönsam tillväxt trots ett utmanande läge i omvärlden. Vi har tagit flera viktiga steg för att ytterligare förbättra kunderbjudandet och köpupplevelsen på våra e-handelsplatser.

Kvartalets försäljning uppgick till 846,6 MSEK, vilket motsvarar en tillväxt på ca. 9 procent. Tillväxten för årets första nio månader landande på 16 procent, trots utmanande jämförelsetal. Ellos Group visar därmed en fortsatt stark position inom heminredning och mode i Norden och ytterligare potential som har börjat realiseras på utvalda marknader i Europa.

Justerad EBITA i tredje kvartalet uppgick till 36,4 MSEK, motsvarande en marginal på 4,3 procent. Kvartalet kännetecknades av en tuffare marknad och hårdare konkurrens om kunden med ökade kostnader för digital marknadsföring som följd. Som tidigare under året såg vi också prisökningar i varuförsörjningskedjan. Samtidigt fortsatte vi att leverera en bruttomarginal på över 50 procent både i kvartalet och för niomånadersperioden.

Under kvartalet växte såväl hem- som modekategorierna. Vi ser att kundernas köpmönster börjar normaliseras när samhällen öppnas upp. Mode får en större del av plånboken medan heminredning, som drivits av att kunderna spenderat mycket tid i hemmet, får konkurrens från resor och annat som har stått tillbaka under pandemin. Vi bedömer att den strukturella effekten där fler shoppar mer online framför fysisk handel är bestående. Kortsiktigt förväntar vi vissa pendeleffekter där det varit strängare restriktioner, såsom i Norge, men ser detta som övergående. Att vi totalt noterar en fortsatt tillströmning av kunder på våra e-handelsplatser är en stark indikation på att vårt erbjudande uppskattas.

Ellos Group har gjort flera viktiga och offensiva satsningar för att förbättra kunderbjudandet i både Norden och Europa. Satsningen i Europa fortgår och tillför ytterligare försäljning till vår skalbara e-handelsplattform. Utbyggnaden av logistikcentret i Viared pågår för fullt och väntas stå klart under första kvartalet 2022 enligt plan. Därmed får vi än bättre förutsättningar att möta tillväxten inom hemsegmentet, effektivisera våra leveranser och öka servicen mot kund. Vi fortsätter även att lansera nya kollektioner och spännande samarbeten med ett tydligt fokus på våra kunder. Bland annat lanserade Ellos Hem ett framgångsrikt samarbete med Marie Ohlsson Nylander avseende mattor och Ellos Mode ett samarbete med influencern Linda-Marie inom det strategiskt viktiga Plus-sortimentet. Stayhard lanserade ett nytt spännande undervarumärke till Studio Total genom Studio Teens som riktar sig till ungdomar.

Inför den viktiga julhandeln har Ellos Group valt att tidigarelägga vissa av höstens inköp mot bakgrund av rådande läge i världen avseende tillgången till varor och transporter. Varulagret har ökat under kvartalet, vilket påverkade kassaflödet negativt.

Den strategiska översynen, som vi tidigare kommunicerat, med målet att ge Ellos Group bästa möjliga förutsättningar, kapitalstruktur och framtidsmöjligheter pågår då bolagets styrelse utvärderar olika strategiska alternativ.

Vi är ödmjuka inför utmaningarna i marknaden och fortsätter att följa utvecklingen noga. Ellos Groups verksamhet anpassas ständigt efter rådande omständigheter. Som ledande e-handelsaktör och med starka varumärken inom heminredning och mode ser vi positivt på framtiden och står väl positionerade på marknaden för att dra nytta av den strukturella tillväxten online.

Paul Lembrechts, VD för FNG Nordic AB (publ)

__________________________________________________________

Denna information är sådan information som FNG Nordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 23 november 2021 kl 08.30 CEST.

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder. Ellos Group har ca 550 medarbetare och omsätter runt 3,2 miljarder SEK. www.ellosgroup.se