• Ellos Group/

Obligationsinnehavare godkänner föreslagna ändringar i Obligationsvillkor och Intercreditoravtal

Pressmeddelande, Borås 9 februari 2024

Ellos Group AB (publ) (”Ellos Group” eller ”Bolaget”) meddelar idag att det skriftliga förfarandet som initierades den 23 januari 2024 framgångsrikt avslutats. En tillräcklig majoritet av obligationsinnehavarna har godkänt de ändringar som Ellos Group föreslog i det skriftliga förfarandet avseende Bolagets utestående SEK 1 500 000 000 Seniora Säkerställda Inlösenbara Obligationer med Rörlig Ränta (”Obligationerna” och innehavarna av sådana Obligationer, ”Obligationsinnehavarna”) och intercreditoravtalet daterat den 26 november 2019 som ingicks i samband med emissionen av Obligationerna (”Intercreditoravtalet”).

En tillräcklig andel Obligationsinnehavare har deltagit i det skriftliga förfarandet för att beslutsförhet ska föreligga, och förslagen avseende ändringarna för Obligationerna och Intercreditoravtalet har biträtts av en tillräcklig majoritet av Obligationsinnehavarna.

Som tidigare kommunicerats den 23 januari 2024, föreslog Bolaget vissa ändringar av villkoren för Obligationerna och Intercreditoravtalet för att möjliggöra en emission av en supersenior säkerställd obligation med fast ränta om 250 000 000 SEK med emissionsdag den 9 februari 2024 och med en löptid om 365 dagar (”Emissionen”). Likviden från Emissionen kommer att användas för att fullt ut refinansiera Bolagets befintliga revolverande kreditfacilitet med förfallodag den 12 februari 2024.

Nordic Trustee & Agency AB (publ) (”Agenten”) som agent under Obligationerna, är behörig att medge vissa ändringar av villkoren för Obligationerna förutsatt att den relevanta ändringen inte är skadlig för Obligationsinnehavarnas intressen. Efter diskussioner med Agenten har Agenten gått med på att ta bort det vilande bolaget FNG Nordic Buying Platform BV (”FNG Nordic Buying Platform”) från definitionen av ”Material Group Company” i villkoren för Obligationerna. Bolaget har gått med på att likvidera FNG Nordic Buying Platform skyndsamt och har bekräftat till Agenten att FNG Nordic Buying Platform inte uppfyller kriterierna för ett ”Material Group Company” och att FNG Nordic Buying Platform inte har några tillgångar. Ändringen kommer därför inte att vara skadlig för Obligationsinnehavarna och faller därför inom Agentens behörighet att godkänna ändringar enligt punkt 21.1(a) i villkoren för Obligationerna.

Ellos Group är en av Nordens ledande e-handelsgrupper med e-handelsplatserna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 600 medarbetare och omsätter runt 3,6 miljarder SEK.

www.ellosgroup.com