Det allra senaste inom GIT på Elmia

I skolan, den kommunala samhällsplaneringen, för historiker, forskare och analytiker –geografiska data är något som används av allt fler – inte minst i mobiltelefonen. Den 18–20 mars välkomnas media till GIT-mässan och konferensen Kartdagarna på Elmia.

GIT-mässan och Kartdagarna på Elmia är Sveriges i särklass största och viktigaste mötesplats för alla som på något sätt är intresserade av geografisk IT. Under tre dagar hålls närmare 300 seminarier, kurser och workshops kring geografiska IT-system och IT-tjänster. Dessutom visas de allra senaste produkterna och den absolut senaste tekniken.

Konferensen Kartdagarna inleds med att Missing People berättar hur geografiska informationssystem kan rädda liv i sökandet efter försvunna personer. Andra intressanta ämnen som tas upp i programmet är till exempel hur elever kan lära sig historia med hjälp av GIS och hur man med hjälp av geografisk informationsteknik kan minska riskerna för ras, skred och stranderosion. Det och mycket mer hittar du i programmet som finns att läsa och ladda hem från Elmias hemsida (www.elmia.se/git).

GIT-mässan och Kartdagarna pågår 18–20 mars på Elmia i Jönköping.

Pressackreditering görs på: www.elmia.se/git

Hemsida: www.elmia.se/aldre

Snabbfakta

Geografisk IT får en allt större betydelse i samhället. GIT-mässan på Elmia är den största i sitt slag. Detta är utan tvekan Sveriges i särklass största och viktigaste mötesplats för alla som på något sätt är intresserade av geografisk IT. Hit kommer besökare för att se nyheter och uppdatera sina kunskaper på konferensen Kartdagarna.