Ny mässa för pigga pensionärer

Den 5–6 mars är det premiär för nya mässan Elmia Pigg Pensionär på Elmia i Jönköping. Här väntar föreläsningar och upplevelser för de som styr över sin egen tid. På plats finns bland andra stjärnkocken Leif Mannerström, författaren Stefan Einhorn och Cirkus Cirkör.
– Vår målgrupp är de många pensionärer som vill leva ett aktivt och innehållsrikt liv, förklarar Jörgen Nyström, projektledare för mässan.

Antalet äldre i Sverige växer och idag beräknas närmare 1,8 miljoner svenskar vara 65 plus. Många av dagens pensionärer är pigga och aktiva. De vill uppleva saker, resa, röra på sig och helt enkelt sätta guldkant på tillvaron. Och det är just detta de får på den nya mässan Elmia Pigg Pensionär. Under två dagar kan besökarna gå på spännande föreläsningar och få inspiration till resor och andra aktiviteter.
– Förutom själva utställningen har vi ett riktigt bra program. Besökarna kommer bland annat få höra Stefan Einhorn tala om hur man blir en god medmänniska. Stjärnkocken Leif Mannerström pratar om att njuta av livets goda och lagar mat som publiken får provsmaka. Dessutom medverkar Mannerström i en debatt om kvaliteten på äldres matlådor tillsammans med barn- och äldreminister Maria Larsson, berättar Jörgen Nyström.

På agendan finns även föredrag om hur man håller koll på sina läkemedel, hur man får en bättre pension och hur man låter passionen styra sitt liv. Cirkus Cirkör, 1,6 miljoner klubben, Segway och flera resebolag medverkar också i programmet.
– Vi tror mycket på den här mässan. Egentligen tjuvstartade vi 2012 när vi bjöd in allmänheten till konferensen och mässan Elmia Äldre. Det blev så lyckosamt att vi bestämde oss för att renodla konceptet, förklarar Jörgen Nyström.

I år hålls de båda evenemangen parallellt. På Elmia Äldre, som riktar sig till yrkesverksamma och beslutsfattare inom äldrevården, presenteras aktuell forskning. Utställningsdelen och scenprogrammet är gemensam för de båda mässorna.

FAKTA
Elmia Pigg Pensionär arrangeras i samarbete med PRO och SPF den 5–6 mars och håller öppet klockan 08.00-17.00. Parallellt hålls Elmia Äldre där Hälsohögskolan i Jönköping och Regionförbundet i Jönköping är medarrangör.

Hemsida: www.elmia.se/piggpensionar
www.elmia.se/aldre

Citat

– Vår målgrupp är de många pensionärer som vill leva ett aktivt och innehållsrikt liv, förklarar Jörgen Nyström, projektledare för mässan.
Jörgen Nyström, projektledare för Elmia Pigg Pensionär och Elmia Äldre
– Förutom själva utställningen har vi ett riktigt bra program. Besökarna kommer bland annat få höra Stefan Einhorn tala om hur man blir en god medmänniska. Stjärnkocken Leif Mannerström pratar om att njuta av livets goda och lagar mat som publiken får provsmaka. Dessutom medverkar Mannerström i en debatt om kvaliteten på äldres matlådor tillsammans med barn- och äldreminister Maria Larsson.
Jörgen Nyström, projektledare för Elmia Pigg Pensionär och Elmia Äldre