Ny teknik skapar bättre liv för äldre

Är det robotar som matar de äldre på framtidens seniorboenden? Kommer segwayen att ersätta rullatorn? Och kan internet få äldre att leva ett sundare liv? Den nya tekniken öppnar nya möjligheter för äldres livsvillkor. På Elmia Äldre den 21–23 mars diskuteras och demonstreras hur.

Om trettio år beräknas en fjärdedel av Sveriges befolkning vara över 65 år. Deras krav på livskvalitet kommer definitivt att skilja sig från tidigare generationers. Forskning och teknikutveckling gör det samtidigt möjligt för äldre att leva på ett helt nytt sätt än tidigare. Hur och på vilket sätt visas på Elmia Äldre som pågår den 21–23 mars i Jönköping. Här samlas svenska och internationella forskare, föreläsare och experter för att dela med sig av sina rön. På plats finns också äldreminister Maria Larsson.

Här presenteras bland annat en forskningsstudie om hur äldre ser på trygghetslarm och lås på boenden. Är det integritetskränkande – eller skapar det trygghet? En annan studie handlar om demens och visar att personalens bemötande på demenssjuka påverkar deras hälsa och livskvalitet.

Elmia Äldre har utvecklats till ett av branschens absolut viktigaste forum. Det är här som framtidens äldrefrågor diskuteras och utformas, samtidigt som Elmia Äldre ger en bra lägesorientering om var vi står idag, förklarar Jörgen Nyström, projektledare.

Matens betydelse för hälsan är en fråga som berör alla åldrar. Många äldre har dock fått erfara att maten är både smaklös och serveras under oacceptabla förhållanden. Under mässan pratar kocken Leif Mannerström om vikten av att äta bra och omväxlande mat hela livet. Sjukdomar och åldrande gör oss sårbara, och då gäller det att få i sig mat man gillar och som ger energi. Mannerström kommer också att laga mat på mässgolvet. Dessutom presenterar Sveriges Pensionärsförbund (SPF) en helt ny rapport om hur det är ställt med maten på landets äldreboenden.

På mässan visas de allra senaste produkterna som är framtagna för att underlätta livet som äldre. Här ses exempelvis en terränggående eldriven fyrhjuling som gör att människor som har svårt att gå kan ta sig ut i naturen. Här demonstreras Bestic, en ätrobot för personer med försvagad funktion i armar och händer som gör det möjligt att ändå äta för egen hand.

Det finns ett stort intresse bland såväl anhöriga som äldre för att ta reda på vilka möjligheter som finns. Därför öppnar vi för första gången upp mässan för allmänheten. De två första dagarna är vikt åt branschfolk, medan den tredje dagen är öppen för alla, berättar Jörgen Nyström.

Mer om mässan, programinnehåll och föreläsare finns att läsa på www.elmia.se/aldre. Ackreditera dig här http://www.elmia.se/sv/aldre/For-press/Pressackreditering/

Pressprogram onsdag 21 mars

10.45-11.00    Elmia Äldre invigs av barn- och äldreminister Maria Larsson
Plats: Hammarskjöldsalen.
11.30-12.00 ”Vad är det egentligen för mat som serveras våra äldre
Sveriges Pensionärsförbund, SPF, redovisar en färsk undersökning där Matpatrullen har besökt och betygsatt den mat som serveras på ett antal äldreboenden. Under presskonferensen presenteras resultaten av undersökningen och kommenteras av kocken Leif Mannerström.
Plats: Scenen i Mässhallen
12.00 Presslunch med möjlighet att ställa frågor. Anmäl dig på vår hemsida  http://www.elmia.se/sv/aldre/For-press/ eller tfn 036-15 23 41
Plats: Gourmet Grill, Entre 4, Lobby Nord.

Lläs mer på www.elmia.se/aldre

Hemsida: www.elmia.se/aldre

Snabbfakta

Elmia Äldre är en levande mötesplats för alla som är verksamma inom vård och omsorg om äldre, allt ifrån undersköterskor, sjuksköterskor och arbetsterapeuter till enhetschefer, verksamhetsföreträdare och politiker. Mässan är unik då det är en nationell mässa som behandlar äldrefrågor. Sedan 2001 har Elmia och Institutet för gerontologi på Hälsohögskolan genomfört äldrekonferenser där besökarna kan ta del av utvecklingsprojekt och aktuell vetenskaplig forskning genom storföreläsningar, seminarier och en posterutställning. 2010 utökades konceptet med en mässa och 2012 är första gången som vi öppnar upp för allmänheten.

Citat

– Elmia Äldre har utvecklats till ett av branschens absolut viktigaste forum. Det är här som framtidens äldrefrågor diskuteras och utformas, samtidigt som Elmia Äldre ger en bra lägesorientering om var vi står idag.
Jörgen Nyström, projektledare för Elmia Äldre
– Det finns ett stort intresse bland såväl anhöriga som äldre för att ta reda på vilka möjligheter som finns. Därför öppnar vi för första gången upp mässan för allmänheten. De två första dagarna är vikt åt branschfolk, medan den tredje dagen är öppen för alla.
Mat är viktigt hela livet. Att få äta god mat förgyller tillvaron och höjer livskvaliteten. Låt det gälla alla och särskilt människor som inte längra kan laga mat själva.
Leif Mannerström