Nya mässan föll pensionärerna i smaken

Den 5–6 mars var det första gången som mässan Elmia Pigg Pensionär hölls. Och det blev en premiär som gav mersmak.
– Vi har fått svart på vitt att det finns ett stort intresse från den här målgruppen, säger Jörgen Nyström, projektledare för mässan.

Premiären av Elmia Pigg Pensionär bjöd besökarna på allt från kunskap om ekonomi, rörelse och mediciner till inspiration och smakfulla upplevelser. Kocken Leif Mannerström, författaren Stefan Einhorn, äventyraren Martin Falklind, fysioterapeuten Nina Berglund och Cirkus Cirkör var några av föredragshållarna som deltog i arrangemanget och som lockade ivriga och varma applåder.
– Vår ambition var att bjuda på ett brett program riktat till de aktiva seniorerna; de som gillar att uppleva och njuta av livet. Det tycker jag att vi har lyckats med. Besökarna har varit mycket nöjda, säger Jörgen Nyström.

Vid sidan om scenprogrammet fanns en utställningsdel där det visades allt från husbilar till hjälpmedel. Och i framtiden ska mässdelen bli större.
– Det här är en mässa som vi ser stor potential i. Antalet pensionärer ökar och det vill vi även att mässan ska göra, därför kommer vi att fortsätta utveckla konceptet.

Elmia Pigg Pensionär arrangeras igen 2015.

Fakta Elmia Pigg Pensionär

Antal besökare: 2 069

Antal utställare: 63

Elmia Pigg Pensionär arrangerades i samarbete med PRO och SPF. Parallellt hölls Elmia Äldre som arrangeras i samarbete med Hälsohögskolan i Jönköping och Regionförbundet i Jönköpings län.

Hemsida: www.elmia.se/piggpensionar
www.elmia.se/aldre

Citat

– Vi har fått svart på vitt att det finns ett stort intresse från den här målgruppen.
Jörgen Nyström, projektledare för mässan
– Vår ambition var att bjuda på ett brett program riktat till de aktiva seniorerna; de som gillar att uppleva och njuta av livet. Det tycker jag att vi har lyckats med. Besökarna har varit mycket nöjda.
– Det här är en mässa som vi ser stor potential i. Antalet pensionärer ökar och det vill vi även att mässan ska göra, därför kommer vi att fortsätta utveckla konceptet.