Växande intresse för äldrefrågor – Elmia Äldre slog deltagarrekord

Report this content

Frågor som handlar om de äldres vardag berör och intresserar allt fler. Det blev tydligt inte minst när Elmia Äldre för första gången höll öppet för allmänheten. Totalt besöktes mässan av 2.361 personer.

De äldre är en växande målgrupp i Sverige – och det kommer allt fler produkter och hjälpmedel som tas fram för att underlätta vardagen för dem. Många av nyheterna, som robotar, träningsutrustning, hjälpmedel och redskap, presenterades under Elmia Äldre i Jönköping som avslutades idag fredag. Och att intresset är stort går inte att ta miste på. Mässan slog rekord i år, både när det gäller antal utställare och besökare.
      Det visar att äldrefrågorna blir allt mer angelägna, kommenterar Jörgen Nyström som är projektledare för mässan.

Elmia Äldre bestod av flera ingredienser. Vid sidan om produktutställningen arrangerades seminarier där nya rön och forskning kring äldre presenteras. Dessutom fanns en upplevelsearena där besökarna kunde testa utrustning och – provsmaka mat tillagad av Leif Mannerström.
      Oavsett om det handlar om matlådor, cook and chill eller om man lagar på plats så handlar det om att laga mat med riktiga råvaror. Det ska vara god mat som serveras de äldre, menade Mannerström när han pratade om matens betydelse för äldre under mässan.

Elmia Äldre arrangerades första gången 2001 och har hittills varit en mässa och konferens för personer verksamma inom vården. Men i år valde man att under en dag även ha öppet för allmänheten. Det blev succé!
      Det ledde till att vi fick en mycket bra blandning av besökare. Utställarna har både fått träffa de som är yrkesverksamma inom omsorgen och de äldre själva, vilket de uppskattat mycket. Att ha öppet för allmänheten är något vi kommer att fortsätta med, säger Jörgen Nyström.

Elmia Äldre arrangeras i samarbete med Hälsohögskolan i Jönköping och arrangeras nästa gång 2014.

Jörgen Nyström, projektledare
e-post: jorgen.nystrom@elmia.se