Automation – en livsviktig förutsättning

Report this content

Husqvarna visar förbättrad produktion på Elmia Motek. Det finns en rad faktorer som kan bidra till att göra ett företag konkurrenskraftigt. Inom industrin finns dock en förutsättning som många gånger är absolut nödvändig – en automatiserad produktionsprocess.

Dagens omvärldsklimat ställer hårda krav på den som vill slå sig fram i konkurrensen. Det är kanske viktigare än någonsin att maskinutnyttjandet är högt och att varje företag har full kontroll över sina processer. Automation ger den kontrollen och utnyttjar potentialen som finns i produktionsmiljön. I de fall där vissa inslag i processen måste hanteras manuellt, är det mycket betydelsefullt att allt tänkbart överflöd av tid och yta minimeras. Detta för att få ut full potential i automatiseringen. Smålands Produktivitetsförening (SmPf) har under fyra års tid arrangerat utbildningar under namnet Extreme Production Makeover (EPM). Detta med syftet att visa hur studier i verklig miljö kan förbättra produktionsuppläggen under endast en dag. Deltagarna får gör en nulägesanalys av ett produktionsavsnitt, vilket mynnar ut i förbättringsförslag. – När det är klart bygger vi helt enkelt om linen under samma dag. Sedan görs en ny mätning för att studera resultatet. Detta visar att det går att göra stora förbättringar på kort tid utan stora investeringar, säger Mikael Karlsson, verkstadschef på Husqvarna AB. Företaget är medarrangör när SmPf genomför EPM och finns också på plats under Elmia Motek. Där kommer man att visa två olika monteringslines med motorsågar, ett före- samt ett efterläge. Samtidigt visas också tre filmer om hur tre ingående komponenter i motorsågen tillverkas på helautomatisk väg. Tanken är att visa hur automation kombineras med ett effektivt manuellt produktionsavsnitt. – Automation är en mycket viktig del för att ta ett företag vidare i utvecklingen. Kan man dessutom kombinera automationen med att utnyttja effektivitetspotentialen som finns i produktionen, som vi visar med EPM, blir skillnaden stor, menar Mikael Karlsson.

Taggar: