Branschorganisationer väljer Motek – Nytt samarbetsavtal undertecknat

Elmia Motek har tecknat avtal med två ledande branschorganisationer. Transmissionsgruppen och Hydraulik- och Pneumatikföreningen går in som medarrangörer på mässan 2010. – Nu har vi chansen att etablera en ny och stark plattform för branschen. Ett spännande samarbete, säger Johan Ingemansson, project director Elmia Motek.

De nya partnerna kompletterar mässans tidigare upplägg. Nu kommer hela koncept att kunna visas, med större fokus på mekatronik och automatisering än tidigare. – Vi vill knyta ihop elektronik och mekanik. Med en mer övergripande mässa ska besökarna kunna få sina kompletta frågeställningar om hela produktionslösningar besvarade, säger Manne Seifter, ordförande i Transmissionsgruppen. Jönköpings geografiska läge och stora upptagningsområde är en stor orsak till att föreningarna väljer att gå in som medarrangörer. Att även få vara med från start och påverka mässan och dess upplägg är också ett stort plus, anser de. – Vi ska försöka lyfta fram nya koncept, såväl produkter som applikationer. Tanken är att skapa ett helt event, i stället för enbart en utställning, säger Seifter. Hydraulik- och Pneumatikföreningens mässansvarige Torbjörn Lundberg håller med och menar att Elmia Motek har stora möjligheter att bli en ny plattform för branschen. – Vi som branschförening är insatta i vad företagen vill ha och redan nu vet vi att en stor del av våra medlemmar kommer att ställa ut. Besökare som vill se vad som finns på marknaden kommer alltså att kunna hitta det här.