Elmia Automation levde upp till förväntningarna

Elmia Automation avslutades under fredagen. En mässa som tillsammans med branschen vill stärka den svenska tillverkningsindustrin.

– Det här var den mest heltäckande automationsmässan för tillverkningsindustrin som någonsin arrangerats i Sverige, säger projektledare Lina Kåvestam.

Elmia Automation är den ledande automationsmässan för svensk tillverkningsindustri. Efter fyra intensiva dagar med massor av robotar, automationslösningar och komponenter är årets mässa slut.

– Vi är väldigt glada över vårt mångåriga samarbete med branschen och tillsammans har vi gett besökarna ett brett utbud av automationslösningar, säger Lina Kåvestam.

Årets mässa var 25 procent större än 2012 och antalet utställare var 129 stycken. Förväntningarna var med andra ord höga på förhand.

– Det märktes att mässan etablerat sig som den ledande automationsmässan för tillverkningsindustrin. Utställarna visade fler lösningar än senast och det var över 80 robotar på plats i de båda hallarna, säger Lina Kåvestam.

Flera av utställarna satsade extra mycket med stora montrar och flera lösningar på plats.

– Alla har sagt att det varit en oerhört hög kvalitet på besökarna och flera företag har slagit all-time-high på leads under en och samma mässa, säger Manne Seifter, ordförande i Svenska Automationsgruppen.

Nu blickar Manne Seifter framåt och ser årets avslutning som en bra start på nästa Elmia Automation om två år.

– Vi är enormt glada som förening att få vara med att arrangera Elmia Automation. Våra medlemmar är också väldigt nöjda med mässan och vi ser med stor glädje fram emot 2016, säger han.

Även projektledaren Lina Kåvestam tittar framåt.

– Vi ser fram emot mässan om två år och arbetet är redan i full gång. Under mellanperioden arrangerar vi en rad aktiviteter för branschen.

Kommentarer från utställare och besökare:

– Elmia Automation 2014 är den mest lyckade mässan i historien för Schunk i Norden. Vi har fått ett enormt gensvar och överträffat vårt mål vad gäller antalet mässkontakter med 35 procent jämfört med 2012, säger Tomas Berg, marknadschef för Schunk Intec i Norden.

– Såväl Fanuc som våra partners är nöjda med mässan. Det har varit rätt besökare och några partners har till och med gjort affärer på plats. Slutkunderna har varit intresserade av både Fanucs produkter och våra partners lösningar, säger Dennis Librell, försäljningschef för Fanuc i Sverige, Norge och Finland.

– Vi leverantörer inom fordonsindustrin är duktiga på att automatisera. Men vi kan definitivt bli bättre generellt sett. Framför allt kan de interna logistikflödena automatiseras i högre grad. På så sätt ökar vi vår konkurrenskraft ytterligare, säger Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen, FKG.

Fakta 2014:

Elmia Automation Elmia Svets och Fogningsteknik
Besökssiffra: 6 156 Besökssiffra: 5 764
Utställarantal: 129 Utställarantal:  84

Projektledare Elmia Automation: Lina Kåvestam
Tel. direkt: 46 36 15 22 03
Mail: lina.kavestam@elmia.se
Mobil: 46 76 548 60 91

Elmia Automation

Internet www.elmia.se/automation E-mail automation@elmia.se

Elmia AB,  P.O. Box 6066, SE-550 06  Jönköping, Sweden
Phone 46 36 15 20 00. Fax 46 36 16 46 92
Internet www.elmia.se. E-mail info@elmia.se

Citat

Elmia Automation 2014 är den mest lyckade mässan i historien för Schunk i Norden. Vi har fått ett enormt gensvar och överträffat vårt mål vad gäller antalet mässkontakter med 35 procent jämfört med 2012.
Tomas Berg, marknadschef för Schunk Intec i Norden.
Dennis Librell, försäljningschef för Fanuc i Sverige, Norge och Finland.
Lina Kåvestam, projektledare Elmia Automation.
Alla har sagt att det varit en oerhört hög kvalitet på besökarna och flera företag har slagit all-time-high på leads under en och samma mässa.
Manne Seifter, ordförande i Svenska Automationsgruppen.
Vi leverantörer inom fordonsindustrin är duktiga på att automatisera. Men vi kan definitivt bli bättre generellt sett. Framför allt kan de interna logistikflödena automatiseras i högre grad. På så sätt ökar vi vår konkurrenskraft ytterligare.
Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen, FKG.