Elmia Motek 2010 - Avstamp mot framtidens automationsmässa

Elmia Motek lanserades för att bli den nationellt ledande mötesplatsen för automationsbranschen. Efter mässans sista dag, kan det konstateras att plattformen, som utvecklats i nära samarbete med branschen, fungerar. De ledande företagen har varit närvarande, komponenttillverkare har samspelat med maskinbyggare och den nischade inriktningen har uppskattats av besökarna.

Automation som den ser ut i verkligheten. Det har varit en av grundtankarna under utformningen av Elmia Motek. När mässan startade i tisdags höjdes många positiva röster för utbudet av helhetslösningar. – Både besökare och utställare har uttryckt stor uppskattning för att mässan har visat upp produkter och komponenter så som de används i färdiga system, säger Elmia Moteks programansvarige Johan Ingemansson. Att branschen stöttar Elmia Motek har framgått tydligt under mässans tre dagar. Både mindre och medelstora företag har funnits på plats, liksom de ledande namnen på marknaden. Samtidigt har besökarantalet ökat efter en trevande öppningsdag. – Visst kan man alltid ha en önskan om ännu mer folk på mässgolvet, men besökarantalet ligger i linje med Elmia Moteks nischade mässkoncept med fokus på kvalitet. Besökarna speglar verkligheten, då företagen i dagsläget sänder färre medarbetare till mässorna, men där de besökare som kommer har ett tydligt uppdrag och mål med sitt mässbesök. Vår upplevelse är att frapperande många besökare har kommit med konkreta förfrågningar och investeringsuppdrag, säger Elmia Moteks programansvarige Johan Ingemansson. Även Paul Schall, ägare och grundare till tyska Schall-Messen, som organiserar Motek i Stuttgart och som besökte mässan på onsdagen bekräftade denna trend. – När jag kom in på mässgolvet och såg innehållet; utställarna, de fina montrarna, applikationerna och den positiva atmosfären kunde jag genast konstatera att Elmia Motek har framtiden för sig. Mässan verkar definitivt ha bevisat sig som en plattform för industriell automation i Sverige, och vi ser fram emot att vara med och utveckla den ytterligare. Bland besökare och utställare har tongångarna präglats av förväntan inför framtiden. Men även om marknaden ännu inte har tagit fart ordentligt, visar de deltagande företagen att mässor förblir en viktig informationskanal. Med det i åtanke tar nu Elmia Motek sikte på 2012. Vi ses då! Fakta Elmia Motek 2010 Antal representerade företag: 189 Monteryta: 2 816 kvm Antal besökare: 4 102 Samarbetspartners TGS – Transmissionsgruppen HPF – Hydraulik- och Pneumatikföreningen SmPF – Smålands Produktivitetsförening EnergiEffektiviseringsFöretagen Ny Teknik, mediapartner