Elmia och iAutomation inleder strategiskt och långsiktigt samarbete med Robotdalen

Report this content

Två av marknadens mest innovativa aktörer i arbetet för ökad automatisering i svensk tillverkningsindustri inleder samarbete. Robotdalen och iAutomation – ett koncept utvecklat av Elmia och Svenska Automationsgruppen - går nu samman för att bedriva gemensamma och affärsfrämjande aktiviteter.

– Det här är ett samarbete som inte bara stärker oss och mässan Elmia Automation 2012, utan hela branschen som inser betydelsen av en mer högteknologisk svensk industri, säger Lennart Karlsson, internationaliseringsansvarig, Robotdalen.

Samarbetet kommer att lanseras i samband med Elmia Subcontractor, norra Europas största underleverantörsmässa, i Jönköping 8 – 11 november. Detta är naturligt, eftersom den svenska tillverkningsindustrin i allmänhet och underleverantörsföretagen i synnerhet är stora användare av automationslösningar och kan med dessa höja sin konkurrensförmåga.

Upplägget bygger på att Robotdalen går in som samarbetspartner till mässan Elmia Automation i Jönköping den 8-11 maj 2012 och gör ett event med innovativa robotapplikationer. Parterna kommer dessutom att, tillsammans med Svenska Automationsgruppen SAG, samarbeta kring skräddarsydda affärsmöten och matchmaking om robotik och automation på mässan. Syftet är att koppla samman industrin med den kunskap som finns hos automationsföretagen.

– Jag vill understryka att samarbetet är långsiktigt. Vi kommer under de kommande åren att bygga upp gemensamma aktiviteter för att stärka svensk tillverkningsindustris användning av automation. Vår gemensamma ambition är att koppla Robotics Innovation Challenge tillsammans med skräddarsydda affärsmöten och matchmaking inom robotik och automation till mässan Elmia Automation vartannat år, och att i mellanåren arrangera samma program i Mälardalsregionen. Vi kommer helt enkelt att gå in i varandras verksamheter på plats, säger Peter Scott, affärsområdeschef, Elmia.

– Jag ser fram emot att föra samman våra olika kompetensområden under Robotics Innovation Challenge. Tillsammans kommer vi att nå en betydligt större publik vilket är grundtanken till vårt samarbete. Vi har olika styrkor men samma målsättning, vilket brukar vara en lyckosam kombination, säger Lennart Karlsson, Robotdalen.

En naturlig upptakt blir iAutomations medverkan på Robotics Innovation Challenge i Eskilstuna i februari 2012 då man finns med för att träffa branschen och marknadsföra matchmakingen i maj.

Ett av företagen som ser positivt på samarbetet är Schunk Intec och dess företrädare Tomas Berg, försäljningschef för automation tillika SAGs representant i samarbetet.

– Jag bedömer satsningen som ett mycket viktigt steg i riktningen att ena automationsintressena i Sverige. Nu samlas all kompetens och kraft under ett och samma tak vilket borgar för att man når ut med ett klart och tydligt budskap, säger Tomas Berg.

Om iAutomation: i Automation är ett affärskoncept utvecklat av mässarrangören Elmia och alliansen Svenska Automationsgruppen (SAG). Konceptet vilar på två tydliga ben; dels skapandet av nya affärer genom mässan Elmia Automation, dels utveckling och innovation av industrin vilket kommer att hanteras i en helt ny tappning i form av tankesmedjan Automathink. Mer info finns på hemsidan www.elmia.se/iautomation

Om Robotdalen: Robotdalen är ett innovationskluster i Mälardalen med omnejd vars fokus ligger på tre kärnområden; fältrobotik, hälsorobotik och industrirobotik. Syftet och uppdraget är att möjliggöra kommersiell framgång av nya idéer och forskning inom robotik och automation. Mer info finns på hemsidan www.robotdalen.se

För mer information, var god kontakta:

Peter Scott, Elmia, 070 - 660 98 26
Lennart Karlsson, Robotdalen 072 – 200 91 95