HPF Teknikkonferens 5 maj: Automation - en stark länk i Husqvarnas nya kedjefabrik

Varför väljer Husqvarna att bygga en ny kedjefabrik i Sverige? Vilken roll har automation i den nya fabriken? Detta och mycket annat kommer Håkan Herbertsson på Husqvarna AB att prata om under HPF:s teknikkongress ”Forum för drivkraft” den 5 maj.

Minimera avstånden, utnyttja kunskapen
Husqvarnas nya fabrik ska förse motorsågsproduktionen med egentillverkade kedjor. Fabriken kommer att stå klar under 2015 i Huskvarna. Sammanlagt rör det sig om en investering på ca en miljard kronor och fler än hundra nya arbetstillfällen.

- Kedjor är väsentliga produkter för Husqvarnas tillverkning av motorsågar. Samtidigt är kedjor en av de största produktkategorierna på eftermarknaden. Genom att investera i Huskvarna kan vi utnyttja vår samlade kompetens för att tillverka bättre kedjor och motorsågar, säger Håkan Herbertsson, Director of Operations Strategy, Husqvarna AB.

Enligt Håkan Herbertsson, som har varit med i utvärderingen av olika produktionsorter världen över, var det till slut ett naturligt val att satsa på Huskvarna.

- För vår del var det viktigt att minimera avståndet mellan utveckling och produktion. Vi har redan infrastrukturen i Huskvarna och nu har vi möjligheten att knyta ihop viktiga personalfunktioner med varandra. Dessutom finns gedigen kunskap inom automation och volymproduktion redan på plats. En stor del av tillverkningen kommer att vara automatiserad, säger Håkan Herbertsson.
_____________________________________________________________________________________________________
Kongressen arrangeras av HPF, Hydraulik och Pneumatikföreningen. Årets tema är ”Automation för svensk konkurrenskraft.

Se hela programmet och läs mer om talarna på www.forumfordrivkraft.se

Projektledare Elmia Automation: Lina Kåvestam
Tel. direkt: 46 36 15 22 03