Lösningen stavas automation

Hur ser framtidens plaster ut? Vad är det hetaste i svetsbranschen? Och varför är det så viktigt att öka automationsgraden inom svensk industri? Det är tre frågor som får sina svar på vårens största marknadsplats för svensk industri.

Elmia genomför den 8–11 maj en av sina största mässatsningar någonsin på industrisidan. För första gången arrangeras en unik arena bestående av tre renodlade branschmässor, allt under ett och samma tak:

• Elmia Polymer – specialmässa för plast och gummi med maskiner och applikationer i drift.
  • Elmia Automation – en komplett automationsmässa för tillverkningsindustrin.
  • Elmia Svets och Fogningsteknik – en helt ny och unik mässa för branschen.

Svensk industri står inför flera krävande utmaningar och brottas samtidigt med problem som egentligen inte borde finnas. Ett av dem är attityden hos morgondagens arbetskraft om att vara en grå verkstad utan ljus framtid. Lyckas vi inte förändra den bilden är risken stor att svensk industri hamnar för långt efter konkurrenterna och därmed gräver sin egen grav.

Tankesmedjan AutomaThink tror att attack är bästa försvar och vill bemöta renomméet med en skarp frågeställning; hur blir svensk industri bäst i världen på alla plan - och vad krävs för att den ska våga vilja vara det?

Elmia i Jönköping hälsar media varmt välkomna till fyra intressanta dagar.

Presscenter Lobby Nord

Kl 11.00            Anders Ekdahl, VD på Svensk industriförening (Sinf), presenterar Plastbarometern, branschens egen konjunkturindikator

Kl 11.40            Erik Lundqvist, chef för Robotdalen, presenterar den automationsutmaning som svensk industri står inför och hur investeringar i robotlösningar kan vända trenden. Resultat från förstudier samt nya flexibla lösningar presenteras, liksom det långsiktiga samarbetet med Elmia.

Kl 12.00            Mingellunch

Hall D, monter D03:70

Kl 13.00            Tankesmedjan AutomaThink bjuder in till paneldiskussion under rubriken ”Gräver svensk industri sin egen grav?”.

Ackreditera dig till mässan via elmia.se/automation

För mer information kontakta projektledare Lina Kåvestam, 036-15 22 03.

Projektnamn: Elmia Automation
Websida: www.elmia.se/automation