Bredden av produkter för avfallshanterings- och återvinningsbranschen finns på Elmia Waste & Recycling den 20-22 september

Report this content

Elmia Waste & Recycling är mässan för avfalls- och återvinningsbranschen. Denna gång arrangeras mässan samtidigt som tre andra mässor. Sammanlagt finns ca 500 företag representerade och upp till 20 000 besökare väntas till Elmia den 20-22 september.
På plats finns renhållningsbranschens ledande aktörer, med utrustning och tjänster för att återvinningen ska bli mer effektiv och framför allt lönsam så att kretsloppet fungerar. Utställarna visar allt från mjukvaror och systemlösningar, via påsar och kärl, till tunga fordon och maskiner.

SITA drar nytta av de parallella mässorna

– Tyvärr är avfall och återvinning på vissa håll fortfarande ett lågprioriterat område. Därför är det välkommet att Elmia samtidigt arrangerar tre andra mässor som lockar våra nuvarande och framtida kunder, säger Ludvig Hydén, marknadschef på SITA Sverige AB.
– Det vi förr betraktade som avfall är idag resurser som det lönar sig att hantera på ett miljömässigt bra sätt och återvinna, både för företagets miljöprofil och rent ekonomiskt, säger Ludvig Hydén och ger ett exempel:
– Jungfrumaterial räcker inte för den kinesiska industrin. När deras pappersbruk ropar efter returpapper så påverkar det oss långt borta i Sverige.
I spåren av ökad efterfrågan på allt fler sorters returmaterial följer stigande priser. Många företag och offentliga verksamheter kan spara pengar på att organisera sin avfallshantering på ett bättre sätt. Det vet redan renhållningsbranschens aktörer, men inte alltid kunderna.
– Effektiv resursanvändning är ett av våra kärnvärden och det är vad vi ska berätta om för besökarna på alla fyra mässorna, säger Ludvig Hydén.

Ecolution by Scania vill ändra synsättet på miljöarbetet genom helhetssyn på teknik och tjänster

Scania erbjuder fordon för alla de tre vanligaste kommersiella biobränslena på marknaden i dag: Bioetanol, biodiesel och biogas. Vi kommer ha med fordon med alla bränsletyperna. I montern kommer vi också prata om Scania Ecolution. Ecolution by Scania är ett helt nytt sätt att se på hur alla vi som arbetar med tunga fordon kan bidra till en bättre miljö. Och samtidigt en möjlighet för kunden att både spara kostnader och konkurrera om attraktiva transportuppdrag med höga miljökrav. Det är ett helhetskoncept, där en noga utvald kombination av rätt teknik och rätt tjänster samverkar för att uppnå ett optimalt resultat.

På mässan fokuserar Stenqvist på kompostpåsar för organiskt avfall

Papperspåsen är, enligt Stenqvist, en förnybar råvara som fungerar mycket bra i biogasanläggningar. Den klarar kraven för en KRAV-godkänd kompostjord och ger en lägre förbrukning då man inte använder påsarna till annat än det de är avsedda för. Påsarna är tillverkade av WR-papper det vill säga ett papper som släpper igenom vattenånga men ej vattendroppar.

Flintab erbjuder mobilitet i ett lite större perspektiv

Som ledande leverantör av informations- och tekniklösningar för branschområdena renhållning, återvinning, fjärrvärme, fastighets- och parkförvaltning, finns Flintab givetvis på plats på Elmia Waste & Recycling.
– Besökare på mässan kommer att kunna ta del av erfarenhet vi under åren byggt upp genom utveckling och leverans av ett 50-tal system för återvinningscentraler (ÅVC) runtom i Sverige, berättar Göran Nylén, Vd på Flintab AB. – Temat är mobilitet i ett lite större perspektiv.

OptiBag vill uppmärksamma optisk sortering

OptiBag, från Mjölby, har under den senaste tiden rönt stora framgångar med sitt optiska sopsorteringssystem, såväl nationellt som internationellt.
– Vi kommer att berätta om vår senaste teknik, speciellt inom påsanslagen. Men också om projekt vi utfört, och uppnådda resultat på befintliga anläggningar i Sverige, berättar marknadschef Stefan Nilsson.

Konferens om hushållsnära avfallshantering: Så blir det lönsamt att sortera

Om mängden avfall ska minska och återvinningen öka, så måste den hushållsnära avfallshanteringen bli ekonomiskt lönsam. Om detta är alla överens, men hur ska det gå till? Frågan ska diskuteras av ledande aktörer i branschen vid konferensen den 20 september. Moderator är Peter Domini från Stena Metall AB och talare är ledande aktörer inom området. Läs gärna mer om konferensen på vår hemsida! Där finns både en artikel och konferensprogram.

Välkommen att ackreditera dig till mässan på www.elmia.se/waste-recycling.

Vi ses på Elmia den 20-22 september!

Goda utsikter för fyrdubbel effekt: Fyra mässor, en mötesplats

Nu gör vi en kraftsamling – i anslutning till Elmia Waste & Recycling arrangeras också mässorna Elmia Fastighet, Fjärrvärmemässan samt Elmia Park & Golf. Alla fyra mässorna är starka och välkända varumärken i sina branscher och när de nu arrangeras parallellt på samma område skapas en tydligare helhetsbild som gör det lättare för både utställare och besökare att hitta rätt.

Elmia Waste & Recycling  www.elmia.se/waste-recycling
Kontaktperson: Per Jonsson, projektledare  Tel. direkt: 036-15 21 93