Elmia Fastighet befäster ställningen som Nordens ledande fastighetsmässa

Välfyllda mässgolv och fulla program. När Elmia Fastighet under torsdagen stängde dörrarna och summerade 2013 års upplaga hade man förstärkt sin position som Nordens ledande fastighetsmässa.

– Det har varit tre intensiva dagar, där vi har känt att investeringsviljan finns i fastighetsbranschen, säger produktchefen Henrik Landén.

1978 arrangerades Elmia Fastighet för första gången och sedan dess har den varit den största och ledande fastighetsmässan i Norden. Något som befästes även under mässan 2013.

– Vi har haft fulla program och välbesökta mässgolv under alla tre dagarna, säger Henrik Landén.

Bostadsbristen i Sverige är stor och det var ingen tvekan om det var den hetaste frågan under Elmia Fastighet 2013. Landet ligger i botten i Europa vad gäller bostadsbyggande och hälften av Sveriges kommuner uppger att de har brist på bostäder. Under mässan fanns både riksdagsledamöter och branschens ledande företag på plats för att diskutera hur man ska komma tillrätta med problemet.

– Vi behöver åtgärder och vi måste få fart på byggande i hela landet. Det krävs ett samarbete mellan alla parter, stat, kommun och byggherrar, sade Anders Lago, förbundsordförande i HSB, Sveriges största bostadskooperativ.

Elmia Fastighet arrangerades parallellt med Elmia Städ och Elmia Park och återkommer nästa gång 2015.

Elmia Fastighet, Elmia Städ och Elmia Park

Representerade företag: 438

Totalt antal besök: 14 241

Kontakta produktchef Henrik Landén, tel 036-15 22 57, henrik.landen@elmia.se, för ytterligare information.