Fastighetsanställdas Förbund tecknar avtal med Elmia

Fastighetsanställdas förbund har tecknat ett avtal med mässarrangören Elmia om fritt inträde för medlemmarna på höstens fastighetsmässa.

– Vi tycker det är viktigt att de som är ute och jobbar i branschen, får möjlighet att se alla nyheter, inspireras och lära sig mer, säger Hans Östlund, ordförande i Fastighetsanställdas Förbund.

Elmia Fastighet är Nordens största fastighetsmässa och arrangeras i Jönköping den 20–22 september. Här visas allt från nya ventilationslösningar till inredning, säkerhetssystem, it-teknik och belysning. Dessutom hålls ett stort antal öppna föreläsningar som är fria att ta del av för alla besökare.

– Tyvärr har allt färre fastighetsskötare getts tillfälle att besöka mässor under senare i år i takt med att organisationerna slimmats. Men i år hoppas jag att det blir ändring på det. Det har hänt så mycket i branschen, inte minst på den tekniska sidan, som är viktiga att ta del av, säger Hans Östlund.

33 000 medlemmar är idag anslutna till Fastighetsanställdas Förbund. Genom det nya samarbetet med Elmia har alla medlemmar fri entré till Elmia Fastighet.

– Vårt mål är att fler av våra medlemmar ska få besöka en riktig fastighetsmässa. Vi ser det som ren kompetensutbildning. Det är ett utmärkt tillfälle att dels se vad som är nytt i branschen, dels träffa kollegor och utbyta erfarenheter, säger Hans Östlund.

En nyckelfråga för fackförbundet är yrkesrollen. Tidigare har det inte funnits någon renodlad utbildning för att bli fastighetsskötare, men från och med i höst finns en gymnasieutbildning på ett antal orter i landet.

– Det är otroligt viktigt, inte minst för vår yrkesstolthet. Rekrytering är en av våra högst prioriterade frågor och under mässan kommer vi att redovisa hur vi jobbar med frågan.

nder mässan kommer vi att redovisa hur vi jobbar med frågan.ch hur vi ska se till att vi får fler att i året en gymnasieutbild

Elmia Fastighet arrangeras den 20-22 september 2011 och är Nordens största fastighetsmässa med minst 20 000 besökare.

Kontakta Henrik Landén, tel 036-15 22 57, henrik.landen@elmia.se, för ytterligare information.