Glödhet fastighetsbransch skapar högtryck hos Elmia Fastighet

Intresset för fastigheter och bostäder är högt i Sverige. Detta avspeglas inte minst på Elmia Fastighet, Nordens största fastighetsmässa, som arrangeras den 20–22 september. – Bokningarna strömmar in. Trots att det är ett halvår kvar tills vi öppnar, börjar mässhallarna bli fulla, säger Henrik Landén som är projektledare för mässan.

Elmia Fastighet har sedan sin start 1978 varit både den ledande och största fastighetsmässan i Norden. Årets upplaga ser inte ut att bli något undantag. Intresset för att ställa ut är skyhögt och av allt att döma kommer Elmia Fastighet inom en snar framtid att vara fullbokad.
– Det är milsvid skillnad mot förra gången mässan arrangerades. Vi kan konstatera att det är högtryck i fastighetsbranschen, säger Henrik Landén.

En het fråga är förstås den om energieffektiviseringar, något som kommer att tas upp under mässdagarna. Inom EU ska alla nybyggda hus som byggs vara nära-noll-energihus senast 2020. Dessutom är miljonprograms-husen på flera håll i akut behov av renovering och energieffektiviseringar. Vidare finns många industrifastighetsägare som står inför samma problem.
– Frågan blir bara allt mer angelägen. Därför kommer, precis som förra gången Fjärrvärmemässan, att löpa parallellt. Dessutom har vi lagt till mässorna Elmia Waste & Recycling och Elmia Park & Golf under samma dagar, säger Henrik Landén.

Totalt kommer närmare 600 utställande företag att finnas på plats. Besökarna har tillträde till alla mässorna, och det är något som arrangörerna tror kommer att bli uppskattat.
– Elmia Park & Golf har till exempel hela grönytebiten under sina vingar och på Waste och Recycling kan man hitta det senaste inom återvinning och renhållning, något som alla fastighetsägare berörs av.

Kontakta Henrik Landén, tel 036-15 22 57, henrik.landen@elmia.se, www.elmia.se/fastighet, för ytterligare information.