Skarpt läge på Elmia Fastighet!

Det råder bostadsbrist i landet. Nästan hälften av Sveriges kommuner har brist på bostäder och även i ett europeiskt perspektiv ligger Sverige i botten när det gäller bobyggande. Hur ska vi komma tillrätta med bostadsbristen? Besök Elmia Fastighet, 24–26 september, för att höra lösningarna.

Under 1990-talet var det ett överskott på bostäder i Sverige. 20 år senare råder motsatta förutsättningar och bostadsbristen är en av de stora utmaningarna för framtidens Sverige. Utöver att endast hälften av Sveriges kommuner idag anser sig ha tillräckligt med bostäder, uppger 20 högskolekommuner att bostäderna inte räcker till för deras studenter.

För att komma till rätta med problemet krävs det stora satsningar. Boverket uppger att bostadsbyggandet i landet inte är i närheten satt i relation till befolkningsökningen. Enligt Vetenskapsakademien och Sveriges Riksdag behöver Sverige investera 50 miljarder kronor i fastighetsbeståndet de närmaste 40 åren. Samtidigt visar siffror från Boverket att 45 000 nya bostäder skulle behöva byggas om året för att komma ifatt och råda bot på bostadsbristen.

Trenden visar dock på en nedåtgående spiral. 2012 minskade bostadsbyggandet med nästan 20 procent och nyproduktionen av småhus har inte varit så låg sedan 1990-talet.

Dessutom är tusentals hus som byggdes i miljonprogrammet, åren 1965–1974, i behov av renovering. Under knappt tio års tid byggdes en miljon bostäder, en fjärdedel av Sveriges totala bostadsbestånd, och nu krävs upprustning. Enligt Boverket beräknas renoveringskostnaderna till över 300 miljarder kronor.

24–26 september väntas branschfolk, politiker och över 12 000 besökare mötas på fastighets-branschens största mötesplats sedan över 30 år tillbaka – Elmia Fastighet. På premiärdagen, den 24 september, mellan kl 11.00–11.45 kommer politikerna och riksdagsledamöterna Oskar Öholm (M), Jan Lindholm (Mp) och Peter Persson (S) att debattera frågan om hur vi ska lösa bostads-bristen, hur finansieringen av miljonprogrammet ska gå till och hur framtidens boende ser ut.

För mer information och ackreditering besök hemsidan www.elmia.se/fastighet eller kontakta Henrik Landén, produktchef Elmia Fastighet, 036-15 22 57, henrik.landen@elmia.se.

Parallellt med Elmia Fastighet pågår även Elmia Städ, ny stor mässa för rengöring och hygien, samt Elmia Park, fackmässa för fastighet, kyrka, golf och entreprenad.

Kontakta produktchef Henrik Landén, tel 036-15 22 57, henrik.landen@elmia.se, för ytterligare information.