Tre dagar med tre viktiga framtidsfrågor

Report this content

Kan svensk idrott räkna med de ideella krafterna i framtiden? Hur ska talangerna kunna fortsätta att utvecklas – oavsett klubbtillhörighet? Vilka utbildningskrav ska ställas på tränarna?

Tre mycket centrala framtidfrågor för svensk fotboll står i centrum under Elmia Fotboll 4–6 mars. Frågor som bollas av bland andra Erik Hamrén, Lars-Åke Lagrell, Lars Lagerbäck, Marika Domanski-Lyfors och Jonas Thern.

På temat ”Fotbollens framtid” tar deltagarna i tre separata paneldiskussioner tag i några ödesfrågor för svensk fotboll.

– Det här berör alla klubbar på alla nivåer, säger Jonas Nystedt, informationschef Svenska Fotbollförbundet.

På fredagen sätts det ideella engagemanget under lupp. Orsaken är att det är allt svårare att få frivilliga att engagera sig. Frågan är hur det påverkar verksamheten – inte minst de mindre föreningarna. Men det ideella engagemanget berör i högsta grad även elitklubbarna.

– Idrotten kommer aldrig att klara sig helt utan ideella krafter, men det är viktigt att elitklubbarna ser över sina intäkter och utgifter. De måste bli bättre på att få fram sponsorer och för det krävs en mer proffsig organisation, säger Tommy Theorin, generalsekreterare för Föreningen Svensk Elitfotboll, som deltar i paneldiskussionen där även den brännande frågan om bolagisering tas upp.

Ytterligare ett högaktuellt ämne är tränarutbildningar och vilka krav som ska ställas på tränarna, något som tas upp under lördagens paneldiskussion. På söndagen är ämnet talangutveckling.

Vår bästa möjlighet att konkurrera med Europa är att vi tar tillvara på alla talanger, men hur gör vi det på bästa sätt så att ingen försvinner på vägen? Ofta fokuserar man på de stora klubbarna, men faktum är alla landslagsspelare idag på både dam- och herrsidan kommer från moderklubbar långt från rampljuset, säger Jonas Nystedt.

Det blir även diskussion om talangutveckling står i konflikt med breddfotbollen.

Elmia Fotboll 2011 är ett arrangemang av Elmia i samarbete med Svenska Fotbollförbundet, Smålands Fotbollförbund, Föreningen Svensk Elitfotboll samt Elitföreningen Damfotboll. Elmia Fotboll 2011 samlar spelare, ledare och funktionärer på alla nivåer. På programmet står seminarier, utbildning, fotbollscuper samt produktutställning.

Deltagarlista paneldiskussioner under Elmia Fotboll 4–6 mars

Fredag kl. 16–16.50:

Fotbollens framtid – Finns föreningar och eldsjälarna kvar?

Lars-Åke Lagrell, ordförande Svenska Fotbollförbundet

Annika Grälls, styrelseledamot Elitföreningen Damfotboll

Erik Hamrén, förbundskapten herrlandslaget

Tommy Theorin, generalsekreterare Föreningen Svensk Elitfotboll

Jan Johansson, ordförande Moheda IF

Roger Gustavsson, IFK Göteborg

Lördag kl. 16–16.40:

Fotbollens framtid – Utbildning

Stefan Lundin, sportchef Föreningen Svensk Elitfotboll

Lars Lagerbäck, Svenska Fotbollförbundet

Jonas Thern, IFK Värnamo

Calle Hagerskog, idrottsprofessor Linnéuniversitetet

Björn Andersson, Svenska Fotbollsakademin

Söndag kl. 15.00–15.40:

Fotbollens framtid – Hur får vi talangerna att fortsätta växa?

Marika Domanski-Lyfors, fotbollschef Svenska Fotbollförbundet

Claes Eriksson, Svenska Fotbollförbundet