Elmia Garden fortsätter leverera trädgårdstrender

Report this content

Elmia Garden har tecknat ett samarbetsavtal med Blomsterfrämjandet om att fortsätta göra den årliga trendrapporten för trädgårdsbranschen.
– Det är mycket positivt. Genom avtalet har vi säkerställt ett viktigt verktyg för branschen, säger Henrik Landén, product manager för Elmia Garden.

Den 17 oktober öppnar årets Elmia Garden – den ledande branschmässan i norra Europa. Precis som under de senaste åren kommer mässan, i samarbete med Blomsterfrämjandet, då att presentera en rapport med de kommande trenderna inom trädgårdsbranschen. Det står klart sedan de båda parterna i dagarna tecknat ett nytt flerårigt avtal.
– Vi har i sex års tid arbetat med att ta fram den årliga trendrapporten, som är till stor nytta för branschen. Därför är jag väldigt glad för det här avtalet, säger Henrik Landén, product manager för Elmia Garden.
Trendrapporten är ett viktigt verktyg för trädgårdsbranschen. Med en träffsäker rapport från en neutral part kan aktörerna inom branschen minska sina risker och bättre planera nästa års verksamhet. Genom att beskriva de hetaste trenderna påverkar rapporten allt från utseendet på förpackningar till sortimentet.
Även Malin Hidesäter, projektledare på Blomsterfrämjandet, gläds över att det finns ett nytt avtal.
– Rapporten vänder sig framför allt till odlare och inköpare. Den är ett bra och inspirerande hjälpmedel för dem, säger hon.

Elmia Garden arrangeras på Elmia i Jönköping och är en renodlad fackmässa för trädgårdsdetaljhandeln. Med 3 000 besökare är det den självklara mötesplatsen när det handlar om växtmaterial, odlingsteknik, trädgårdsdekoration och andra produkter eller tjänster inom den gröna näringen.

Journalister som reser från Stockholm eller Malmö erbjuds gratis resa med direktbuss till mässan. Via hemsidan www.elmia.se/garden går det att registrera sig för både den fria resan och övernattning hos några utvalda hotell. Hotellvistelsen betalas på plats med kort eller med faktura.

Henrik Landen, product manager, tel 46 36 15 22 57, henrik.landen@elmia.se, garden@elmia.se

Elmia AB, Box 6066, 550 06  JÖNKÖPING, Tel 46 36 15 20 00, Fax 46 36 16 46 92. Internet www.elmia.se, e-post info@elmia.se.