Allt om det senaste inom geografisk IT– dags för GIT-mässan på Elmia i Jönköping

Report this content

GPS i mobilen och detaljerade kartor på internet. Såväl privatpersoner som företag och myndigheter använder dagligen geografisk informationsteknik (GIT) och informationen får allt större betydelse. På GIT-mässan och Kartdagarna – som pågår 27–29 mars på Elmia i Jönköping – visas det senaste inom geografisk IT.

Många beslutsfattare bygger sina beslut på insamlandet av geografisk information. Det kan vara allt ifrån var invånare bor och var det därmed är lämpligt att bygga skolor och vägar, till att beräkna den kortaste vägen från en punkt till en annan. Tekniken kan också användas av företag och inom forskningen för statistisk analys. Då det blir allt större datamängder som ska visualiseras ligger ett stort fokus på hur mätdatan ska läggas fram för att den ska vara begriplig att läsas.

– GIT-mässan är Sveriges i särklass största mötesplats för alla som är intresserade av geografisk IT. Här presenteras och diskuteras de allra senaste nyheterna, produkterna och utrustningen inom denna teknik. På mässan ger de ledande tillverkarna och leverantörerna besökarna chans att både se och prova produkterna, förklarar Jörgen Nyström, projektledare för mässan.

­­­­­­­­­­­

Parallellt med mässan pågår även konferensen Kartdagarna, som arrangeras i samarbete med Kartografiska Sällskapet. Kartdagarna innehåller uppemot 300 specialseminarier, kurser, workshops, vidareutbildningar och tekniska sessioner. Konferensen brukar årligen locka omkring tusen deltagare och är ett utmärkt tillfälle att vidareutbilda sig inom ämnet.

Mer om mässan finns att läsa på www.elmia.se/sv/git

Taggar: