Affärer för närmare en miljard under Elmia Husvagn Husbil

Under fyra dagar kommer det att handlas husbilar, husvagnar och campingutrustning för närmare en miljard kronor.  Elmia Husvagn Husbil är den största mässan i branschen – och startskottet för försäljningen av 2014 års modeller.

Elmia Husvagn Husbil är Nordens största mässa i branschen och rymmer 144 utställare på 33 262 kvadratmeter monteryta. I mer konkreta ord innebär det att varenda kvadratmeter monteryta är upptagen och att i stort sett alla fabrikat på den svenska marknaden finns på plats. Mässan är utan tvekan ett unikt evenemang. Hit kommer närmare 35 000 besökare för att se nya modeller, träffas, umgås – men också för att handla.

– Vi har gjort beräkningar som visar att det kommer att köpas husvagnar och husbilar för närmare 900 miljoner under mässan, säger Jörgen Nyström, projektledare för Elmia Husvagn.

Därtill kommer den försäljning av villavagnar, förtält och kringutrustning som sker under mässan.

Klientelet av köpare har vidgats och det är inte längre bara de traditionella camparna som köper husvagn och husbil. En tydlig trend är att allt fler barnfamiljer intresserar sig för husbil.

– Kanske inte för att de söker det traditionella campingsemestern, utan för att de vill ha ett smidigt boende när de ska utöva de aktiviteter de vill göra.

*I undersökningen har Elmia Husvagn Husbil beräknat att genomsnittspriset för en ny husvagn är 300 000 kronor och en husbil 900 000 kronor.

Projektnamn: Elmia Husvagn Husbil 2013

Elmia AB, Box 6066, 550 06 Jönköping, Sverige, tel 46 36 15 20 00, www.elmia.se