Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar

Report this content

Organiserade ligor importerar husbilar och säljer dem långt under gällande marknadspriser.
På Skatteverket jobbar en speciell grupp med att kartlägga den fordonsrelaterade ekonomiska brottsligheten däribland husbilar och husvagnar. Flera fall har nu lett till åtal med fällande domar som resultat.

Framgångsreceptet för den brottsliga verksamheten är mycket enkel. När husbilarna köps från andra länder, främst Tyskland, missbrukar importören svenska och utländska momsregistreringsnummer för att slippa betala moms för husbilen.
Genom att fuska med momsen kan husbilarna säljas till ett underpris, men det här är en typ av ekonomisk brottslighet som allt oftare hamnare i domstol.

Mats Berntsson vid skattekontoret i Borås är samordnare för ett team på Skatteverket som sedan ett tiotal år jobbar med bilimportfusk. Problemet är stort och har hög prioritet på Skatteverket.
– Det handlar om organiserade ligor som köper in bilar för tiotals miljoner kronor varje år utan att betala moms. I ett fall handlade det om svartförsäljning på närmare 200 miljoner kronor under en treårsperiod. Det här är ett stort problem som slår hårt mot den seriösa delen av branschen, säger Mats Berntsson.

För att kunna bedriva den brottsliga importen kapar ligorna momsnummer som berättigar att handla momsfritt i Tyskland, eller så missbrukar de svenska momsregistreringsnummer.
– Vi har också upptäckt fall där man använt sig av finska VAT-nummer för att försvåra kontrollen, säger Mats Berntsson.

Att köpa en husbil eller husvagn som inte importerats på ett korrekt sätt kan bli kostsam för slutkunden.
– Om vi upptäcker att momsen inte betalats för en importerad och oregistrerad ny eller nästan ny husbil är det du som köpare som får betala den, säger Mats Berntsson.

Vilket råd vill du ge till den som ska köpa husbil eller husvagn?

– Var uppmärksam på vem du handlar av. Verkar det som om det är momsen man ”bjuder” på jämfört med andra likadana husbilar på marknaden kanske man kan fundera på andra faktorer såsom mätarställningar och garantier, säger Berntsson. Var medveten om att det är köparen som ska betala momsen för nya transportmedel som förts in från andra EU-länder och att detta gäller även privatpersoner.

På branschförbundet Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF, känner man väl till den här problematiken.
– De momsfuskande importörerna har inte etablerade försäljningsanläggningar med service och reservdelar. De är av förståeliga skäl ganska ljusskygga och gör upp affärerna i princip på gatan, säger Lars-Erik Paulsson, informatör på HRF.

Du menar att som kund bör man dra öronen åt sig när man köper av någon ”på gatan”?
– För mig som kund är det självklart en trygghet om det finns en anläggning att vända sig till om man behöver hjälp med service eller något problem. Känner man sig osäker på om det är ett seriöst företag eller inte, är mitt tips att kolla upp. Antingen hämtar man information hos Skatteverket eller så kan man slå en signal till oss på HRF och se om det är ett medlemsföretag, säger Lars-Erik Paulsson.

Projektnamn: Elmia Husvagn Husbil 2012
Websida: www.elmia.se/husvagn
Kontaktperson:  Jörgen Nyström
Tel. direkt: 46 36 15 22 30
Mail: jorgen.nystrom@elmia.se
Mobil:  46 36 15 22 30

Elmia AB, Box 6066, 550 06 Jönköping, Sverige, tel 46 36 15 20 00, www.elmia.se

Taggar:

Citat

Om vi upptäcker att momsen inte betalats för en importerad och oregistrerad ny eller nästan ny husbil är det du som köpare som får betala den.
Mats Berntsson, Skattekontoret i Borås
Var uppmärksam på vem du handlar av. Verkar det som om det är momsen man
Mats Berntsson, Skattekontoret i Borås