Husvagns- och husbilsbranschen ser ljust på framtiden

Report this content

Trots den allmänt svaga konjunkturen, är den svenska husvagns- och husbilsbranschen positiv inför framtiden. Senast nästa år vänder det uppåt.

Och många kan redan nu visa förbättrade försäljningssiffror. Sex av tio har gjort ett bättre resultat i januari i år jämfört med 2012.

Elmia Husvagn Husbil låter regelbundet göra branschprognoser för att ta temperaturen på branschen. Denna baseras på fakta från de större återförsäljarna i landet. I den ”halvtidsprognos” som Elmia Husvagn Husbil nu tagit fram visar det sig att återförsäljarna har en positiv bild av framtiden, trots den allmänt svaga konjunkturen. Sju av tio tror att 2013 blir lika bra eller bättre än 2012.

– De prognoser vi tar fram brukar visa sig stämma väl med verkligheten. Höstens prognos pekade på att minskningen skulle mattas av, och där är vi nu. Minskningen har stannat av och planat ut och branschen ser nu en ljusning, säger Jörgen Nyström, projektledare för Elmia Husvagn Husbil.

Året har också börjat riktigt bra för många. Sex av tio återförsäljare uppvisar bättre siffror för januari 2013 än för samma månad ifjol, och tre av tio visar ett likvärdigt resultat.

– Många återförsäljare har gjort krafttag och satsat på mer marknadsföring, haft extraöppet och till och med nyanställt – och det verkar ha gett resultat. Vissa återförsäljare har tredubblat sin försäljning i januari i år jämfört med fjolåret, kommenterar Jörgen Nyström.

Branschen ser ljust på framtiden och ingen säger sig vara orolig. Däremot är branschen delad i två läger när det gäller när det vänder uppåt igen. Ena hälften tror på en vändning redan i år och andra menar att den kommer under 2014.

FAKTA

Elmia Husvagn Husbil är Nordens största branschmässa för det mobila livet. Mässan arrangeras årligen på Elmia i Jönköping och lockar drygt 35 000 besökare. Den 12–15 september är det dags för nästa upplaga.

Projektnamn: Elmia Husvagn Husbil 2013
Websida: www.elmia.se/husvagn