Nu vänder det för husvagns- och husbilsbranschen– tror på 6 % ökning 2014

Nu stabiliseras marknaden för husvagns- och husbilsbranschen. Årets försäljning kommer att sluta på samma nivå som ifjol. Sedan vänder det uppåt igen. Nio av tio återförsäljare tror på en ökad försäljning under 2014. Det visar den prognos som Elmia Husvagn Husbil låtit genomföra.

Försäljningen av husvagnar har minskat under årets första åtta månader och husbilsförsäljningen ligger kvar på samma nivå som ifjol. Men branschen är positiv och tror att man hämtar igen tappet redan innan året är slut. Och nästa år vänder det uppåt. Nio av tio återförsäljare kalkylerar med en ökad försäljning 2014, både när det gäller husvagnar och husbilar. Det visar den färska undersökning som Elmia Husvagn Husbil låtit göra.

– Branschen tror på en ökning med i genomsnitt sex procent under 2014, säger Jörgen Nyström, projektledare för Elmia Husvagn Husbil.

Faktorer som påverkar försäljningen är det allmänna konjunkturläget, ränteläget – men också vädret. Flera återförsäljare vittnar om att årets soliga sommar har haft positiv effekt i orderböckerna.

Undersökningen visar också att målgruppen av köpare blir bredare. Om det tidigare var en majoritet 60-plussare som var husbilsåkare, ser man nu att fler och fler barnfamiljer intresserar sig för husbil.

*I undersökningen har Elmia Husvagn Husbil pratat med återförsäljare som motsvarar 80 procent av den svenska försäljningen.

* Under januari t o m augusti 2013 har det registrerats 2679 husvagnar, vilket kan jämföras med 2832 under samma period ifjol. I procent innebär det en minskning med 5,4 procent. När det gäller husbilar har de registrerats 2837 husbilar, vilket är tre mer än under samma period ifjol. Det ger en ökning med 0,11 procent.

Projektnamn: Elmia Husvagn Husbil 2013

Elmia AB, Box 6066, 550 06 Jönköping, Sverige, tel 46 36 15 20 00, www.elmia.se