Stark uppgång i husvagns- och husbilsbranschen

Nya campinggrupper, bättre produkter och allmänt ökat intresse för mobilt boende gör att husvagns- och husbilsbranschen blomstrar. Det märks inte minst på det rekordstora intresset för årets upplaga av Elmia Husvagn Husbil.

Husvagns- och husbilsbranschen beräknas omsätta 12 miljarder kronor 2011. På campingplatserna har traditionella campare fått sällskap av nya grupper som aktiva äventyrare och seniorparen som upptäckt tjusningen med det mobila boendet.

Det syns i både försäljningsstatistik och campingövernattningar.

– Landets återförsäljare räknar med en tioprocentig försäljningsökning av husbilar och husvagnar. Omsättningsmässigt innebär det en närmare 20-procentig ökning jämfört med förra året, säger Jörgen Nyström, projektledare för 30-årsjubilerande Elmia Husvagn Husbil.

Men någon nostalgikavalkad är det inte i de närmare 30 000 kvadratmeter stora utställningshallarna. Siktet är helt inställt på framtid och bredd – stort och litet, enkelt och lyxigt. Skräddarsydda lösningar utifrån brukarnas behov, helt enkelt.

Bo Griwell är ordförande för Husvagnsbranschens riksförbund, HRF.

– Det har aldrig sålts så mycket husbilar som i år, inte ens toppåret 2008. Intressant är också att beståndet av husvagnar och husbilar konstant ökar vilket gagnar campingplatserna, säger han.

På 30 år har Sverige seglat upp i topp bland länder i Europa med högsta husvagnstäthet med 291 husvagnar per 10 000 invånare. För husbilar ligger Sverige på tredje plats efter Finland och Tyskland.

Detta märks förstås även på Sveriges campingplatser.

– Juli månad förra året var all time high med sex miljoner gästnätter på camping. Allt tyder på att siffrorna för juli 2011 kommer att vara ännu bättre, säger Martin Juhos, marknads- och kommunikationschef för Sveriges camping- och stugföretagares riksorganisation, SCR.

Elmia Husvagn Husbil Branschbarometer har även tagit fram en prognos för 2012 utifrån branschens förväntningar.

– Sammantaget blir vår prognos att försäljningen av såväl husvagnar som husbilar inte bara når upp till årets höga volymer. De kommer också att överträffas. För husvagnar är prognosen en något mindre ökning än för husbilar, säger Jörgen Nyström som rustar för att möta det ökande intresset genom att bygga 4 000 nya kvadratmeter utställningsyta som ska stå klar till nästa års mässa.

Elmia Husvagn Husbil Branschbarometer genomfördes under vecka v. 35 och ­bygger på statistik, prognoser och kommentarer från återförsäljare i husvagns- och husvagnsbranschen. De intervjuade återförsäljarna svarar för närmare 70 procent av ­branschens omsättning.

Projektnamn: Elmia Husvagn Husbil 2011